Wednesday, 20 August 2008

JoWo...

Alkisah nk cite ni sbb baca entry cikgu jawe .... psl lawak JANGAN..gelak sendirik aku baca...seb bek la time hubby dlu mak bapak aku x speking..kalo tak aku rasa 2 x 5 je jd cm cite rekaan cekgu tuh..aiishh..haha....dan cite psl kebiasaan org jawa psl makanan dan lebih g klu ada tamu dtg...

Ye ye..betol² mmg sukung ngn pernyataan tuh..org jawa ni mmg suka menjamu tetamu dgn makanan....klu boleh bg tetamu kenyang...jgn balik kelaparan...drp 1 makanan ke 1 makanan di hidangkan hatta sekecik makanan pn...

Eh aku tak reti nk reka cite cm cekgu jawe tuh..dia tuh cekgu leh la wat karangan smpai 1k perkataan pn haha...jadi aku cite la pengamatan aku sndri sejak ada 2 buah keluarga yg berlainan negeri & loghat...aku nk cite ni psl makanan je la eh...lelain entry lain heehehee...

1st time dok umah aku tu kan hubby demam!...sbb over mkn...eh bkn over byk mkn...tp kerap sgt mkn...ha lah pe taknya...dr pg smpai ke mlm ada je mende nk kunyah..sape lg kan klu tak penangan air tgn mak aku..haha...ngeteh la..ngopi la...mentong la...smpaikan hubby aku leh pesan "nanti dok umah abg kt kg tu jgn pelik eh klu lapa".... mula² aku x phm...tp bila dah alami bru la phm!!!

Tak..bkn mksudnya kebulo...tp dorang jenis makan ni ikut dan je... pg² pn leh mkn nasik belauk cm tghri (cm pntai timur gk la)...aduh memula perot aku bekocak gk pg² tu da pekene gulai...pastu nasik tu cam bercatu...buh sesiap dlm pnggan...pastu da xde belen...klu agak² time tu lauk sedap+selera gajah mmg tgh mkn kene msak nsik la...hahhaha...x cam mak aku...dlm pinggan ada..nasik tmbah leh lg 2,3 round..haha...dowang makan pn ikut time la..standard 3x sehari...no more..hehe...x cm family aku...ade je mende nk menyental...klu ptg² tu..pisang goreng la..keledek la...keladi la..sukun la...tempe laa...haaa....kene ngn smbal kicap...mau brasapppp!

Yelah aku pn paham...da kuarga belah sana seme keje..mak gubesor, abah keje opis..masa terhad..tak cm mak bapak aku..bapak keje sndrik jga kdai..mak aku jga dapo..mana la nk sama kan..ahaks....

Tu la dia psl makanan ikut pengalaman aku...len org len citenya k...papepun skurang²nya aku faham kebiasaan org len...org kata terima seadanya...dgn cara tu kita akan sentiasa bersyukur dgn apa yg kita dapat....okeh!

5 comments:

  1. tul la ayue...aku kan smpi bising2 dgn mak aku..ada je nk masak..x reti penat ke..patut la anak2nya gemuk2...ekekekke...

    ReplyDelete
  2. kasih
    hahaha...xpe gumuk..asal sehhhaatttt....

    ReplyDelete
  3. aku mcm dengar2 nama aku diseru2.. hahaha

    erk! ni sapa yg jawa? ayue ke suami?

    kalau org jawa kt tanjong karang lagi kuat makan tau. sbb keje kt sawah byk guna tenaga.

    tapi tak semua le org jawa suka menjamu tetamu. yg moden2 ni pun kdg2 pemalas gak. hehe

    ReplyDelete
  4. cikgu jawe
    uit cekgu..aku la yg jawa...heheh..
    hemm tul gk..yg moden ni malas gk kan *x tmsuk aku taw taw taw..hahaha

    ReplyDelete
  5. uhuhh mentong tu apa kak? mengeteh ngan mengopi tu dh paham dah. tp mentong tu xpenah dengo sblom ni

    ReplyDelete

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...