Showing posts with label Prosedur Rumah Impian. Show all posts
Showing posts with label Prosedur Rumah Impian. Show all posts

Saturday, 24 January 2015

Defect Rumah Lagi...

Assalamualaikum & Hai....

Rasanya kitorang kot..
bakal penduduk yang cool je..
sebab dah 5 bulan daripada periksa defect pertama...
sampai sekarang baru bertindak...
sebab nak tanya ofis pemaju kena hari bekerja...
Sabtu setengah hari which is apak balik kerja pun dah nak tengahari...
bila ditakdirkan Mu'adz demam pergi klinik dan dah ambik masa lama kat klinik...
*konon nak half day tapi jadi EL je lah*
hari bekerja pulak tu dan secara tiba² plan datang...
balik rumah sauk kunci, sauk fail yang memang sedia siap terus ke sana...
Mu'adz pun tak adalah teruk sangat...
bagi dia makan ubat suruh tidur kat seat belakang...
setiap sesuatu tu ada hikmahnya...

Sampai sana pertama sekali gegar ofis maintenance pemaju lah...
itupun dorang dah siap² nak keluar makan tengahari...
mujur dapat tangkap kejap bertanya semua...
geleng kepala buat² terperanjat sebab kes dah fail tapi tak jalan lagi...
memang dorang mengaku tak buat apa pun lagi...
kalau kitorang tak tanya maka tak adalah tindakan...gitu eh??
sudahnya dia bagi borang tambahan defect suruh tengok lagi rumah...
datang balik selepas pukul 1 dan janjinya akan segera baikpulih...
memang berkobarlah confirm lagi banyak defect dapat trace...
yelah sebab yang pertama tu macam tak puas hati je lagi...

Sampai je depan rumah...
kitorang tergelak....
rumput dah memang rumah tinggal....
subur sampai menjalar masuk rumah...
kalau tanam pokok pisang harus berbuah dah ni....
bayangkan asalnya...


Jadi camni....wuwuwuwu!!
Menjalar dalam longkang semua...
Hat ni dah tarik keluar yang masuk dalam rumah....
Ok pertama yang nampak tambahan defect tu ialah ini....

Terjojolllllll!!
Tingkap ni letaknya kat luar yang ada beranda tu...
maknya kawasan keluar masuk rumah mehhh...
kalau kena budak lebih kurang sama tinggi...
lari² terhantuk dannnn....
Allahhh tak boleh bayang!! mintak jauh...
besi kottt!!
defect yang lain² biasalah...
cat tak sama, paip bocor bla bla bla...

Kira baiklah 2 helai je ni....
Dah siap semua dalam masa lebih kurang 1 jam...
pergi semula ke ofisnya...
dorang janji dan terus fixed date untuk baiki...
depan² kitorang letak nombor rumah dan tarikh kat notice board...
tengok je lah nanti depa buat ke idakkkk.....

Jadi sesiapa sedang menanti mahligai dibina tu siap sempurna..
silalah selalu follow up dengan pemaju...
takut tetiba je tempoh defect dah habis...
selalunya dalam masa 2 tahun...
complaint lah selagi habis daya...
walaupun hakikatnya kadang pemaju ganti material ala² jek...
takpe asalkan kita puas hati dan tak payah keluar duit...

Ok itu je dulu...

Tuesday, 9 September 2014

Defect Rumah....

Assalamualaikum & Hai....

Okeeyyy...
kita cerita pasal cari kecacatan (defect) rumah yang baru siap pulak ye...
topik seronok ni...
yelah seronok cari kesalahan pemaju dan kontraktor kan...
kita bayar mahal kan...
sebenarnya defect ni mana² pemaju pun ada...
cuma bezanya teruk ke tidak tahap kualiti rumah tu...
manada benda yang sempurna kan....
yang pasti semua pemaju pun lebih kurang je...
kecuali ko ada tanah buat rumah sendiri dan ko monitor sendiri...

Nak buat defect ni kena sediakan alatan...
selain printed  bahan² rujukan yang diambil daripada internet...
takut terlupa mana ceruk yang perlu inspection...
alatan seperti :
  • Masking Tape - saiz lebar senang nak tulis huruf besar² supaya terbeliak dorang baca.
  • Marken Pen - warna merah lagi bagus senang nak nampak, kegunaan untuk tulis nombor dan tajuk masalah.
  • Tangga - untuk periksa tempat yang tinggiiiiiiii macam nak capai tingkap kecik dekat dengan siling, jenguk tangki air, periksa tiles dll....nak panjat bumbung pon ok je....
  • Kertas A4 kosong - ini spare je kot la list korang panjang sampai 3 hari 3 malam, pemaju bekalkan form pun selai je...juga spare kot la masking tape tak cukup...tak pun sebagai umpan anak dah boring tunggu korang buat kerja, bagi la dia conteng kertas pulok...
  • Alat Pengukur/Pita Pengukur - hat ni kalau ada masa bolehlah nak ukur dinding ke, tingkap nak buat langsir ke apa ke...sebab percayalah masa kita dok melilau kat rumah ni ada je orang datang singgah melobi kitchen cabinet, buat gril dan macam² lagi...bertabah je ok...hehehe....
  • Test pen/Charger HP - untuk periksa power elektrik....kitorang guna charger HP Nokia sebab hat tu je ada lampu, charger lain tak ada...

Tips/panduan banyak korang boleh google je...
kang ahkak letak dalam blog ni dah macam buku sejarah pulak...
korang pun mesti malas nak baca...
kita tengok je lah antara defect yang dapat...
nombor memang tak ikut turutan lah ek...
tak semua pun buh sini...
kira bagi tengok defect yang betul² sakitkan mata dan paru²...


Ini defect pertama kitorang jumpa...
*tulis nombor 2 sebab yang pertama pemaju sendiri dapat detect  pintu utama kunci tak ada*
asalnya tarik plastik kat soket je pun...
sebab nak cek power letrik...
rentap punya rentap plastik terus togel soket...
haa melopong tak tengok??


Ni apa kes??
tensen baling penukul ke apa ni?


Mandur kecik ok...
tukang ingat mana tempat tiles bunyi kosong sementara amak dia potong masking tape dan tulis....
apak tukang ketuk² syilling kat tiles...


Nampak kesan nyata air meleleh kat paip tu....


Jenuh masa ni nak tutup tingkap tu...
asalnya terkangkang luas rasanya kalau hujan tu basah lencun bilik tu....

Kalau tadi air meleleh kat paip...
hat ni tak keluar air plak....
sinki kat dapur dengan kat luar masing² tak keluar air...
daripada kitorang masuk rumah bukak paip sampai nak balik ternyata tak keluar airnya...
mesti tersumbat tu...haihhhhhh!!

1st complaint 16/8/2014
Cantik tak tulisan?
nampak je sampai nombor 13...
padahal nombor 7. tiles kosong tu yang paling banyak....
setiap bilik, hall, dining, tandas semua ada defect tiles...
semua tanda dengan nombor 7 tu...

Haaa begitulah cerita defect ni...
ini baru 1st complaint...
kena follow up selalu...
kalau tak sampai tahun depan tak dibuatnya....

Inipun tawakal tak sempat nak cek semua...
sudah capek!!
bahagian luar porch, tepi rumah, rumput, ulat...eh?
periksa ala kadar je...

Lepas tu hantar form defect kat ofis pemaju...
pasal nombor 1 tu lubang kunci tak ada kat pintu utama...
dia tanya...
"ada plan nak tukar pintu kayu ke, pintu lain ke...kalau ada tak payah lah kita betulkan yang ni"
ohoiiiii sedap je kan nak kurangkan defect...
"selagi boleh betulkan, korang betulkan, faham???!!"
hahaha ok tipu tak keluar pun ayat tu...
betulkan je lah dah orang komplen tu...
isk isk iskk....

Ok ada tips ni...
orang yang jual pagar gril tu bagitau...
*tipu dia, tipulah kitorang eh*
kalau rumah belum nak duduk lagi...
jangan tutup rapat semua tingkap...
bagi angin keluar masuk...
takut nanti tiba² jenguk rumah...
tengok tiles terbang melayang²...
eh..maksudnya tiles dah melengkung tercabut...
sebab haba panas dalam rumah...
dia cerita berdasarkan ada satu rumah lain...
jadi macam tu dah dekat 2 tahun tak duduk...
waranti defect pun dah habis...
nak buat apa lagi rugi tanggung sendiri lor....
sebelum terjadi baik elakkan...

Eh...tetiba teringat kat rumput tu kena tebas ni...
haritu pun dah panjang...
ni tak tahu bila lagi nak jenguk....
jangan sampai haiwan hutan sebelah buat markas sudah....



Friday, 29 August 2014

Notis sudah Mariiiii....

Assalamualaikum & Hai....

Balik kerja semalam...
intai postbox...
sekeping surat nama apak...
macam lain je tengok...
memang lain punnnn....
sebab notis tuntutan=surat mintak hutang...
adoiyai...bank mintak hutang ko...
pening sekejap...
puas fikir untuk apa????!!

Pitam oi tengok amaun tu!!
Yalah bayar setiap bulan tak pernah missed tau...
*cuma missed makan sedap² je sekarang maklumlah ikat perot katanya heheh!..syukurlah dapat makan telo pon, mahal gak sebiji telo tu kan*
pagi tadi dengan semangat  waja call bank tu...
lahai tak marah pun nak penjelasan je...
kena tenang² kalau tak kena sembur hehehe...

PungPang2x!...
katanya bulan 6 tak bayar...
lepas tu siap cakap "kejap ye puan, macam pelik amaun ni"
hahahaha ko pelik, kitorang lagi la pelik...
mana datang wei outstanding 2 ribu (dalam sistem) tu...
yang double pelik kat surat 3 ribu lebih oi...
memang triple pelik ah....

PungPang2x!...
dia bagitahu kadar bayaran bulanan dah naik...
"kenapa tak inform? tak ada surat pun"
macam dah geram kat sini...
"ada kami ada buat surat, mungkin atas faktor lain macam masalah surat lambat atau pos ke apa ke taktahulah kan"
grrrrrr.....nak menang juga ko kan...

PungPang2x!...
dia kata ada masalah dengan sistem...
sebab baru ni dorang ada buat sistem baru...
"kami tak sangka pulak dengan sistem baru ni banyak masalah, ramai juga dah komplen dapat amaun yang entahapa² tah"
"tauuuuuu pun" selamba je ahkak fire ahak hak hak!!
lastly,
dia suruh emel surat notis tu...
untuk forward ke IT department...
dia kata memang ada mistake dengan amaun tu...

Walaweiii bank kot....
sistem pe bagai dah sinonim..
kenalah buat betul²...
'cheapsale' sangat buat sistem kot....
kose dah ahkak nak membebel...
dapat notis lagi pasni...
siappppplah.....

Ni yang berkira² nak tukar bank ni...
letssssssssss!!!!



Nota Kaki:
Perkongsian berkenaan BLR & BFR oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Monday, 23 June 2014

Progress Bank Lambat Bayar, Pelanggan Tanggung...

Assalamualaikum....

Rentetan daripada kes ini...
puas mencari maklumat...
asalnya kitorang memang blur nak buat ayat surat tu...
google lah kita...
jumpa kes² lebih kurang sama....
baca sini...
lagi sini...
dan paling teruja kes ini memang SAMA!!
senang cerita kes ni memang dah biasa²...
huhuhuhuhu....

Ok ni sample surat...
tak tahu siapa punya...
dapat daripada google...
Surat Pengurangan Overdue Interest

Lama dah draft entri ni...
sekarang dah setel semua...
dah dapat kunci pun...
cerita tu next entry...

Sekarang nak buat semua macam link  SAMA kat atas tu...

Chaiyukkkkk!!!




Friday, 28 March 2014

Bank Lambat Bayar, Deposit Api Air...

Assalamualaikum....

Pengalaman membeli rumah ni memang macam²...
tak setiap orang sama...
jadi apa yang diceritakan kat sini...
berdasarkan pengalaman kitorang aje...
tak semua orang lalui kes yang sama...
ini untuk pinjaman bank je..
kalau orang gomen tak tahulah ye cemana prosesnya...
sekadar nak baca boleh..
percaya jangan...kot...hehehe

Sekarang adalah permulaan duit mencurah² keluar...
buat pengetahuan, urusan peguam semua...
pemaju yang handle sebab tolak deposit ataupun termasuk dalam pinjaman...
jadi part keluar duit peguam zero kat sini...
kalau tak sediakanlah RM untuk bayar peguam...
bukan ratus, ribu² ye....

Ok sekarang dah bukak surat pasal ambik kunci...
sebenarnya terkejut masa dapat surat tuh...
suruh 14 hari daripada tarikh surat ambik kunci...
tarikh surat 13hb...
cop daripada Pejabat Pos 20hb...
sampai kat kitorang 25hb...
ce kira....ce kira hari....
terus call ofis pemaju....
dia kata abaikan tarikh...
sebab generated computer...
lagipun api air semua belum ada....
ada masalah kena selesaikan semua dulu...
jadi dia bagi masa sebulan bulan April ni...
untuk selesaikan outstanding....

Bukak mata luas²....
wuwuwuwuuu outstanding!!!!
pertama, overdue interest yang ditanggung pelanggan sebab bank lambat keluar duit ke pemaju...
boleh urut dada tengok angka tu...


Sebelum ni dah follow up dengan bank...
boleh kata tak tahu jadi camtu...
grrrrrrr!! bank mana?
kalau nak tahu korang carilah sendiri entri lepas²...
rasa nak taip nama bank pun macam eeee...
hehehehe....
tapi masih ada harapan...
katanya boleh kurangkan interest tu...
kurangkan ok, bukan hapus...
kena buat surat bagai...
jadi sekarang tengah usahakan yang itu dalam masa sebulan ni...
dah langsai outstanding macam kat atas tu...
barulah boleh dapat kunci rumah....
itupun kena buat appointment seminggu awal...

Kedua, deposit pemasangan elektrik dan meter air...
hat ni memang kena bayar la kan...
kalau tak nak bayar boleh berpindah ke sebelah tu je...
bukit bukau yang dapat udara percuma...
hehehehe.....

Jadi....
pesanan khidmat masyarakat...
pertama, sedia duit peguam...
dan atau..
kedua, sedia duit deposit api air...
dan atau..
ketiga, sedia duit overdue interest...

Kalau kena sediakan ketiga² kat atas tu memang pengsan!!!

.......Krik krik krik........


Friday, 21 June 2013

Pengeluaran KWSP Beli Rumah Pertama (3)...

Assalamualaikum....

UPDATE:
Lupa pulop kabo, sedia print siap² penyata KWSP kat web atau guna kiosk....
bila sampai kaunter senang nanti dorang terus refer je pada penyata...

********************

Rentetan kejadian Selasa lepas...
petangnya terus half day...
sebelum tu seperti biasa google dokumen apa perlu bawak...
Senarai dokumen yang diperlukan seperti dalam web kwsp...

1.0   Dokumen Asas :
  • No 1. - Print borang belek² lepas tu macam tak tahu nak isi pulak lebih lagi part amaun hahaha....
  • No 2. - IC tak payah sebab katanya guna pengecaman yang buh jari kat mesin tu kan...*tah apa nama mesin tu ek*.... warganera mestilah ada MYKAd kan...
  • No 3. - Beriya copy front page buku bank...sebab bila fikir cemana dorang nak tahu betul ke tidak akaun kita ke tak kan...
2.0   Dokumen Sokongan :
2.1   Ini untuk pembelian rumah terus dengan Pemaju yer...
        *beli rumah second/pakej/lelong dan lain² sila godek² link atas tu*
  • No 1. - Dokumen asal S&P - Surat Perjanjian Jual Beli
  • No 2. - Dokumen asal Hak Milik - (Suratan Hakmilik atas nama ahli dan telah dicagarkan kepada pemberi pinjaman (sekiranya kelulusan pinjaman melebihi setahun)
Dokumen Hak Milik, kitorang dapat bersama² dengan S&P yang telah diposkankan ke alamat samada nak pos ke rumah/ofis, boleh samada nak kutip sendiri ke pejabat pemaju atau pos.  Kitorang pilih pos je la cepat.  Semua ni pemaju yang buatkan.  
  • No 6. - Beriya bawak sijil nikah sebab yang copy tak ada...balik je selongkar sijil nikah....
Ok masa untuk terjah KWSP....
kitorang sampai ke sana lebih kurang pukul 3.30 petang...
tawakal je ni sebab ikutkan dorang tutup 4.45 petang...
memang dengan harapan smooth la takdelah peristiwa bersambung esok hari...
sampai je amik borang dan nombor untuk bertanya...
tengah isi borang nombor pun bunyi....
pegawai tu terangkan apa yang perlu dibuat...
rupa²nya tulisan biru yang Beriya tu satu pun dia taknak...
aiyoooooooo!!!

Perkara penting kena buat adalah :
  1. 2 salinan dokumen S&P
  2. 2 salinan dokumen Hak Milik 
  3. 2 salinan Letter Offer daripada bank yang korang pinjam
    *kalau tengok kat link kwsp (refer 2.0) tu tak ada pun suruh sedia Letter Offer kan...mujur kitorang angkut je apa yang berkaitan, senang cerita*
Maka, sesiapa nak cepat silalah copy dulu dokumen² ni...
nanti kat tempat amik nombor orang kat kaunter tu semak dan terus dapat nombor untuk proses....
tak macam kitorang kena amik nombor 2 kali....
nombor pertama untuk pertanyaan penyediaan dokumen, nombor kedua untuk proses....
*errr tapi ni valid untuk sekarang, masa akan datang tak tahulah cemana kan*

Aduh nak jadi cerita, kemain lama lagi ahbang copy dokumen² tu...
rupa²nya pekerja kedai tu agak sengal....
ahbang kata pekerja indon...
nak senang je masuk semua sekali 3 dokumen tu...
kan buat 2 salinan...
jadilah bertimpa²...
dah ahbang pun kena tolong susun jugak...
http://eemoticons.net
eeeee geram rasa....
kita ni dah lah kejar masa kannnn....
fuhhh kena RM15 uols....
itupun ahbang mintak diskaun sebab tolong susun...

Woih 2 kali ahkak amik nombor...
yelah ingatkan kejap je kan copy semua...
waduh²....
mujur kali ke 2 amik nombor ahbang pun muncul...
dan nombor pun keluar....

Bermulanya proses permohonan kitorang...
mana rasa tak confident nak tulis masa isi borang...
kitorang biarkan je...
masa ni lah pegawai tu akan tunjukkan...
gigil ok masa nak letak amaun yang nak keluarkan tu...
yelah banyak kan berbelas, berpuluh ribu...

Akhirnya....
tepat jam 4.29 petang...
slip penerimaan permohonan pun dapat...
tinggal tunggu duit je la masuk akaun...
lepas tu baru leh transfer ke pemaju...
baru setel 10% tu...
anggaran dalam 14 hari bekerja...
tunggu jelah...
lepas tu merasalah Akaun 2 tu...
kosong...
kosoooong...
kosoooooongggg....
tinggal sen² jek...
http://eemoticons.net
takpelah nanti kita kumpul lagi...
bekerjalah dengan gigih yer....

Ok itu saje...
panjang gila entri ni...
http://eemoticons.net



Wednesday, 19 June 2013

Dokumen Mohon Pinjaman Rumah (1)....

Assalamualaikum....

Sekarang bila rasa bebanan atau stress dah berkurang...
rasa kelakar pulak...
tak pun rasa nak lepuk diri sendiri...
punyalah bebel pasal loan rumah siap bersambung entri...
kat sini, sini, sini dan kemuncaknya sini ...
tapi benda basic yang perlu tahu untuk memulakan pinjaman...
ahkak tak share pun...
http://eemoticons.net

Sebelum ahkak lakibini jadi stress balik mikir berkaitan masuk rumah pulak...
meh la akak share buat pedoman bersama...

Asasnya....
mestilah dokumen² yang diperlukan...


Ada 2 kategori...
makan gaji dan kerja sendiri...
kalau yang makan gaji...
tengok yang bertanda termasuk IC ye....
haritu orang sales pemaju tak tanda sebab awal lagi dia dah ada copy IC kitorang...
yelah bukan pertama kali berurusan kan...
kalau yang kerja sendiri...
tengok bahagian bawah yer...

Kes kitorang ni...
semua dokumen ni kami bagi ke person incharge kitorang...
sebab semua dah termasuk dalam pakej yang dorang akan buat...
ada leceh sikit bab Surat Pengesahan Majikan bahagian ahkak...
surat tu kena buat satu² atas nama bank yang kita nak apply loan...
person incharge kata dia nak hantar 6 bank...
ahkak buat surat tu dan emel ke HR jumlah 6 helai ok dengan alamat bank berlainan...
rejected!! 
HR boleh bagi pengesahan untuk 3 bank je...
tapi person incharge cakap tak apa nanti dia hantar juga ke bank² lain...
leceh kan....
paling sempoi HR ahbang...
dapat sekeping je untuk Surat Pengesahan Majikan...
lepas tu copy je lah kan...
cuma yang ini je lah person incharge tu tolong apply ke bank²...
lepas tu bank² akan telefon menawarkan pakej dorang...
lepas tu pandai²lah follow up sendiri kan...

Rasanya mana² bank pun sama syarat basic nak mohon pinjaman rumah ni...
checklist ni person incharge pemaju yang sediakan...
bagus ada checklist macam ni kan....
senang nak rujuk...
semoga membantuuuuu...........


Friday, 14 June 2013

Loan Rumah...Akhirnya (2)

Assalamualaikum....

Pening sakit kepala berfikir kami lakibini dah habis...
*iye ke habis? habis untuk bab ni je lah, bab lain lagi banyak nak fikir*
biasalah benda yang melibatkan duit ni mana pernah habis...
hanya dua bank je yang lepas...
HL dan BM...
HL bagi 80% selama 30 tahun...
BM bagi 90% selama 35 tahun...
rate interest lebih kurang je lah...
bukan beza mana pun sangat...
itupun tengok harga rumah, komitmen dan pendapatan kita juga...
setiap orang mana sama...
awal lagi kami dah tolak yang HL tu...
sebab 80% mana nak cekau lagi 10% berpuluh ribu ok...
jadi kami redha dengan BM...

Balik daripada kampung Ahad tu...
Isninnya kami terus terjah bank...
bank yang menawarkan pinjaman rumah kepada kami...
sebelum tu akak bank tu dah bagitahu LO dah siap...
tinggal datang dia terangkan dan signature je...
disebabkan kakak bank tu banyak berurusan sebelum ni dengan ahkak...
maka masa jumpa ahbang lah yang banyak tanya...
sebab dia kan suasa kerja susah nak berhubung...
bank call asyik tak angkat je...

Alhamdulillah....
approved!!


Buat dua nama...
kalau seorang tak lepas untuk harga rumah begini...
pendapatan tahap marhaen la katakan...
inipun sangat bersyukur...
sebab dua bank je layan...
itupun yang satu lagi tu menolak secara halus sebenarnya...

Cerita pasal bank ni...
bukan kami taknak cari lagi...
masa semakin suntuk...
3 bulan diberikan untuk settled semua...
ada juga contact dengan bank lain selepas² tu...
tapi semua mahu tak mahu je melayan...
*kesian kan*
ok takpa kita harung dulu yang ini....

Sebab apa cakap kita harung dulu yang BM ni...
sebab T & C nya banyak longgar...
terutama sekali Lock in period  tak bergantung 3 atau 5 tahun seperti bank lain...
bila² masa boleh refinancing ke bank lain yang offer lebih cantik bayarannya....
yelah siapa yang taknak bayar sikit kan...
*gila namanya tu*
cuma bayarannya flexi...
1-24 bulan pertama BFR -2.15 dan bayarannya kurang sikit...
dan seterusnya bayarannya meningkat sehingga 419 bulan dengan BFR -2.05...
http://eemoticons.net
memang lepas ni kene refinancing lah...
cari bank baru yang boleh memendekkan poket dan hayat bayar...
mudah-mudahan....
*itu je la kot yang boleh cerita nak cerita lebih² ahkak kurang ariff*

Dalam pada cerita² tu dapat juga info baru...
boleh juga nak refinancing untuk kereta...
khabarnya rate 3.5%....
kita mesti pilih!! errrrr.....
sekarang kereta yang kami guna bayar kepada itu bank rate 4%...
aiyooo....
memang nak kena pangkah la itu bank lepas ni....

Siap dah sign LO, Wasiat dan Insuran...
ok insuran pulak cover kami berdua sepenuhnya...
sekiranya kami berdua mati...
anak² tak payah tanggung hutang rumah...
kalau salah sorang pergi dulu...
cover untuk diri sendiri je lah...

Seperti biasa dapatlah bermacam² daripada bank...

Oh..bertambah pula akaun bank...
mesti buka akaun saving RM300...
*mujurlah sebab haritu dengar macam RM500*
tetapi dalam masa 3 bulan tak boleh amik...
duduk diam² lepas tu baru lah boleh cucuk ATM yer...

Hari yang sama juga...
kami pergi terjah ofis pemaju...
terus sign S & P yang berset² tu...
sign borang masuk TNB dan SAINS...
lepas tu tunggu dorang hantar stamping dan lawyer telefon untuk sign dokumen lagi...
tunggu S & P dapat dan boleh terus proceed dengan KWSP pulak nanti...
semua progress yang mula dari awal haritu kene langsai dalam masa 90 hari...
kalau tak kene denda okeh!!

Bagus...
baik bank dan pemaju...
dorang terangkan segala apa yang termaktub dalam surat perjanjian tu...
biasalah ayat semua kan bahasa penjajah...
advanced lak tu...
harapnya tak ada perkara berbangkit lepas ni....
Amiiinnnn.....

Fuhhh...penat mengingat balik kejadian...
tapi bagus juga boleh mengasah skil mengingat...
sebab baru perasan ada perkara tak berapa aware...
take note!!


Nota Kaki:
HL=Hong Leong
BM=Bank Muamalat
LO=Letter Offer


Friday, 7 November 2008

Beli RUMAH...



sekadar gambar hiasan...

Mintak tolong lah kt kawan²...
Cemana CARA nk beli rumah ek? PEMPROSESANNYA...DOKUMENNYA...PINJAMANNYA...guna KWSP tu camne lak?

Ada baca kt mana² artikel..internet pn ada...tp phm² je lah bahasanya...berjela²..drp nk phm trus jadi mengantokkkkkk.....

Mintak tolong lah sgt²..peluang ada dh depan mata ni..seswai utk pelaburan masa depan..ekeke...tp tatau nk start manaaaa....lalalaaaaaaaaaaaaa.......

Help!Help!

Sila beri nasehat² dlm KOMEN yer...

Klu ada info attachment yg leh dikongsi boleh emel ayue7882@gmail.com

Saya sangat menghargainya...TERIMA KASIH!.....

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...