Showing posts with label Jalan² Cari Penat. Show all posts
Showing posts with label Jalan² Cari Penat. Show all posts

Thursday, 26 March 2015

Berjimba di Lotus Desaru....

Assalamualaikum & Hai....

#BalingBelakang

Cuti raya Cina haritu...
program tajaan Nyai...
nak menggembirakan cucu, katanya...
tanya nak ke mana...
kita main air je lah...
kalau ahkak santai² ke pantai je lah...
tapi kakak tak bagi...
masa tu lebih kurang cerita banjir tak habis lagi...
hujan pun ye...
jadi malam tu decide ke satu tempat banyak airrrr...
malam tu jugak decide nak masak apa...
bawak bekal untuk kemudahan perut kalau beli mau ranap poket...
*tapi gambar masa makan tak ada dah lapar kekdahnya kan*

Ke Lotus Desaru je lah kita...
orang JB kan jadi kita guna Lebuhraya Senai-Desaru saja...
arah ke Tiram sana tak sampai sejam pun...
jadi tak gaduhlah kan nak menetap sana pun...
kalau dari KL tak perlu masuk JB...
dari PLUS dah boleh exit ke Desaru...
*lupalah nama exit tu apa*


Tetiba ada jambatan pulau pinang pulak eh...
inilah highwaynyaaa.....
mula je ada 2 jalan dah sampi hujung dah jadi jalan biasa....
sampai lah ke Desaru sana....


Tanpa info yang cukup...
menggagau jugalah bila dah sampai sini...
tak tahu mana entrance, mana tempat nak masuk water park...
bertanya sana sini...
ingatkan dalam gambar tu entrance atau kaunter yang terus boleh settle semua...
rupanya kena naik shuttle service masuk dalam lagi ke entrance resort dulu...
tapi lobi hotel tu untuk siapa yang menginap lah...
kitorang kena ke kaunter lain masuk dalam lagi...
kena bayar kat situ dulu lepastu tunggu shuttle service lagi ke water park...
mujurlah shuttle service tuh kerap...
*alamak harga lupa kalau untuk tiket ke water park je sebab lama dah peram entri ni kan*
rasanya lebih kurang RM200 untuk 5 dewasa...
dan sorang kekanak ribena tu kena bayar gak...

Disebabkan kitorang tak menetap pun...
jadi gambar dalam bilik hotel tak adalah eh....
cuma guna tiket ke water theme park je...
dan dapatlah gelang tangan emas ni...


Siapa tak ada gelang takleh masuk kawasan water park...
ada orang jaga wooo...
asyik dengar bunyi wisel je...
orang pantau....
jadi kalau muat korang pakai je lah kat leher...
bagi dia nampak ekekekekeke!!





Kitorang yang dah dewasa ni banyak layan air Coconut jatuh tu je lah....
sekali kena kat kepala legaaaa sakit kepala...hahaha...
dengan berendam ikut kekanak ribena tuuuu...
tak dipantau kang ada kembung perut telan air je...
gembira sungguh kekanak ribena niiiii....




Ikut hati mana nak balik tuh...
rasanya dekat 4 jam lebih dalam tuh....
seronok main air...
pujuk² dengan aiskrim mahu jugalah....
dah la sejuk main air makan aiskrim pulaknyaaaa!!
dah moh balik...


Ok dah tataaaa....
belok kiri nak cari pantai pulak...
masing² dah kelaparan tahap naga....
cari tempat melepak...
masuk pantai pun kena bayar parking tau...
RM4 untuk kereta rasanya...
cari port baik dapat bawah pokok...
bersama nasi lemak lauk telur rebus dan ayam goreng...
tambahan ayam masak kicap....
ubi rebus cicah sambal tumisssss...
perghhhh!! bawak pokok kelapa sepoi² belasah ubi rebus ko...
tak ke heaven namanya!!

Kat pantai ni layan dia main pasir je lah....
tak kuasa dah nak melayan dia main air...
cuaca panas sangat...
orang pulak ramai kat air tu....
biarkan je dia main pasir...
redho je daripada dia nak main air...
sunburn kang hilang jelita aiiiiiii....
hahaha.....


Seronok kan jadi kekanak.....



Friday, 23 January 2015

Rabbit Fund Land II

Assalamualaikum & Hai....

Kita sambung cerita renab la yek...
ala tengok minatang² yang selain namanya Rabbit Land...hehe...
kali ni lagi banyak gambar kott...
layan je lah...


Inilah kandang arnab yang banyak dan panjang....tergedik² minatang ni hah..comei ja...
Seladang...takut nak dekat..bosaaaa bagak...
Hensem kambing bebiri ni...
Kalau boleh dengan dia sekali nk masuk dalam tu...
Lembu pelbagai baka....

Tataulah lembu baka apa ni....
Kuda rambut kesauuuu...kata apak!
Bila dok bergurau senda dengan kuda ni...
ada budak tu teringin pulak naik kuda...
kenalah bayar RM8...katakoooo!!
tapi bukan kuda yang ni lah...
kita gi kat kuda hensem lain...

Cam nak kayuh beskal pulak kan ahahhaa....

Selain tu ada la jugak mainan selingan...

Sukati dia lah nak naik benda ni berapa kali pun...kitorang tukang gego jaring je lah...
Adalah lagi minatang tak enterframe...
cam rusa, monyet, keldai...entah lupa apa tah lagi...
bolehlah nak lepas seronok main dengan minatang ni...
kalau nak nampak harimau singa memang tak dalah dorang bela...
kalau muncul mungkin daripada hutan bersebelahan hahaha!!
satu lagi amaran keras...
bau persekitaran mungkin tak berapa menyenangkan...
hidung orang kampung cam ahkak *kami* ni ok jeee....

Ok itu jelah jalan² kita kali ni...
kalau confirm lawatan taska tahun ni tak ke Farm in the City...
boleh ajak Mu'adz ke situ plak nanti...

Friday, 16 January 2015

Rabbit Fund Land I

Assalamualaikum & Hai....

Sambung aktiviti selepas ke SINI...
ke sini pulak kita tengok binatang...
asalnya apak ajak ke Zoo lagi..
tapi ahkak yang menolak...
dahlah nak pergi hari Ahad...
haruslah melepek balik nanti...
jadi kita pergi yang dekat je lah...
asal dapat melayan budak ni beramas-mesra dengan minatang...

Letaknya ladang ni berdepan sungguh dengan Bukit Broga, Semenyih...
sebenarnya ladang kecik je milik Cina...
asalnya ladang arnab sebab kat situ pun tulis...
"The LARGEST Rabbit Farm in Malaysia"
ada la juga tambahan binatang lain...


Masuk satu kepala RM5 tak kita la anak tu kecik ke apa...
lepas tu 1 plastik kecik lobak RM10...erkkkkk!!
disebabkan tak bawak apa² pejam mata je lah...
kesian kat binatang² tu kita datang hulur² kepala beliau semua...

Otai Pak Kambing ni...see la janggutnyaa...hensemmmm!!
tengok kambing hitam tu baik punya posing...
Burung pakai seluar bell bottom hehehe....
Acara dinanti ni....
beramas-mesra dengan renab!!!
Mu'adz suka la niii....

Semua sembunyi kat tempat teduh....
Semua dekat himpit dengan batu sebab sejuk....
heeee gerammm comelll jeee...
korang ingat budak tu boleh tengok je ke...

Usharrrr baik punya....
Dapatttt dahhhhh!!
Lagi gambar...


Hasilnya...
Bekas kena cakar dengan arnab...hehehehe
Tapi ada dia kisah...
makin dikepungnya arnab tu adalah...
makin dikejarnya arnab tu adalah...
jommm tengok video ni...


Ok nanti sambung lagi next entry...
sebab banyak gambar minatang...
hehehe...


Tuesday, 9 July 2013

Festival Rasul dan Anbiyak..

Assalamualaikum....

Hampir terlupa nak buat entri ni...
sama kejadian hari jumpa haiwan oversea tu...
tiba² nampak Dinasour dulu kan....
sebenarnya ke sinilah tujuan utama...



Ahbang yang dah biasa dengan Shah Alam pun boleh terlepas pandang...
kat mana Kompleks Seni Islam ni...
jumpa dah Masjid...
cuma tak terpandang je...
bila selesai dengan haiwan oversea tu..
cari semula dan akhirnya jumpa....
Festival ni anjuran Yayasan Restu...
kalaulah duduk Shah Alam..
lama dah kot hantar Muadz ke sini (RestuKids)....
selain festival ada juga jualan kat luar...
tapi kami tak pergi..
maklumlah cuaca panas...
dan motif nak masuk dalam dulu kan....
biasalah masuk tempat² begini...
rasa tenang....
http://eemoticons.net
Sebenarnya ini ajakan ahbang...
katanya ada pameran berkaitan Rasulullah dan Nabi²...
lama tak melayan acara begini...
tu yang dia ajak...
masuk je dalam nampak jubah putih...
replika jubah Nabi Adam...
Nampak bercorak pulak sebab cahaya matahari..
Hah ni gambar asal amik kat FB Yayasan Restu
Info berkaitan jubah ni...

Sila klik untuk imej besar ye
Cuba tengok TINGGI MANUSIA SEKARANG...
Jubah tadi kat luar...
bila dah masuk ke kawasan pameran...
tak boleh amik gambar...
*tapi ahkak curi² tapi taklah semua*
yelah semua pun bahan bersejarah kan...
ahkak rasa setakat telefon cabuk ahkak ni..
tak mendatangkan kesan pun kot..
bukan boleh copy pun gambar atau info tu...
lainlah bawak DSLR kan...
sebenarnya ada juga orang lain snap gambar curi² ayam cam ahkak...
 http://eemoticons.net
dan tak boleh le sesenang sentuh² ye dok...

Gambar yang tak seberapa...

kalau tak silap tulisan ni dari Afrika...
faham ke tengok? teman pun idok le fahamnyee...

Pameran Al-Quran Mushaf² yang masih terpelihara dari seluruh dunia....
Ada 2 buah Al-Quran Mushaf tu kan...
tak tau siapa penulis...
tak tahu ditulis tahun bila...
apa yang dibagitahu...
yang pasti dari Acheh...
10 Dis 2004 - Mushaf pertama dibawa ke Yayasan Restu oleh seseorang dari Acheh...
ingat tak apa terjadi pada penghujung bulan 12 tahun 2004?
14 Dis 2004 - Mushaf kedua diterima oleh Yayasan Restu melalui pos...
peristiwa disebalik kejadian?
24 Disember 2004 - Tsunami telah memusnahkan tempat penyimpanan Mushaf² ini...

Subhanallah!!


Barang² bersejarah....
Pameran yang ada...
meliputi barang² kepunyaan Rasulullah dan Nabi² terdahulu...
rumah², musollah dan pakaian...
kisah sejarah peperangan...
replika bahtera Nabi Nuh AS....
yang dibandingkan dengan kapal Titanic...
kapal Titanic yang memuatkan berpuluh ribu manusia...
sedangkan bahtera Nabi Nuh AS lebih kecil daripada Titanic...
boleh memuatkan haiwan² peliharaan dari yang kecik sampai besar...
Allahuakbar!!

Bila kita berada ditempat begini...
manfaatkan sepenuhnya ilmu yang dibaca...
membaca lagi WAJIB...
*masa ni kami tak kisah dah, ralit membaca...kadang ahbang kat hujung sana, ahkak kat hujung sini...Muadz? haa pandailah dia tergolek² kat karpet tu (masuk kena bukak kasut)...mainlah dia sendiri, kebetulan dia bawa bola kecik ada lampu tu, ralit lah dia juga main dengan bola tu...ada ketika kita nak tunjuk dia baru kita panggil, lepas tu dia main balik...alah nak kemana pun budak tu kan...main pun tak jauh, dekat² kita juga...*
boleh refresh info yang kita dah lupa...
kita merasakan apakah tujuan kehidupan kita sebenarnya...
kita merasakan kekuasaan ALLAH SWT...
berasa kita ni kerdil sangat...
manusia biasa yang tak punya apa...
selain amalan masing² akhirnya...

Ini namanya entri sebelum Ramadhan...eh?

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan
Selamat Menyambut Ramadhan


Friday, 5 July 2013

Dinasour oh Dinasour...


Assalamualaikum....

Ok kita teruskan...
walaupun semput juga nak upload gambar ni...
satu² hokeh...

Inilah dia yang dok teaser sangat haritu...
plan sebenar ke Kompleks Taman Seni Islam...
*itu next entry yer*
pusing² tak jumpa..
padahal dah dekat Masjid Shah Alam dah...
pusing² lagi sampai ke Muzium dan terus ternampak ini....


Muadz dah galak jerit nampak gambar dinasour....
siap ajak tengok lagi ko...
ha yelah² harapan anak nak kenal dinasour kekdahnya...
kita turutkan....
tiket dewasa RM10...
kanak² bawah 4 tahun percuma saje...

Masa kat kaunter tiket lagi dah dengar bunyi²an dinasour daripada dalam...
Muadz muka dah cuak...
eh bukan kamu ke yang ajak tengok tadi nak...
jangan ajak balik sudah...
http://eemoticons.net

Mula masuk je dah nampak ini....

Tengok budak tu siap dukung...takut punya pasal....



Cute tak dinasour tu? hehe
Tempatnya kecik je...
sekali round kalau siapa yang cepat bosan...
tapi oklah sebab dinasour tu bukan statik...
ada gerakkan kepala...
ada gerakan mulut...
ada gerakan ekor...
disamping tayangan sejarah dinasour dimonitor...
serba sikit penerangannya....
dan contoh fosil sebenar...

Ada juga amik video 2-3 shoot..
buat tatapan Muadz kat rumah...
yelah dah dibenarkan snap picture dan video kan...
kita manfaatkan...
tak adalah anak berzikir lagi nak tengok dinasour kan...
*apasal la dulu pergi zoo tak terfikir amik video, tak adalah dia berzikir nak pergi zoo je*
kemain suka dia asyik bukak video dinasour je...
gelihati juga fikir balik...
dinasour kan tinggi...
dia boleh siap lambai² hai² lagi...
bila kena yang dinasour tengah duduk macam gambar ni...

Inilah yang Muadz paling takut...
sebab kedudukannya memang rendah dan boleh dicapai...
Terpekik terlolong jerit....
http://eemoticons.net
saba je lah ahkak...
wat malu kampeni je tau...
ada mat saleh suami isteri bawak anak² dia...
dorang gelak² je tengok Muadz...
adeh...
mujurlah tak ramai sangat orang....
ngeeeeee!!


Tulis kini DIBUKA...
tak tahulah sampai bila....
kalau rasa dah blank tak ada aktiviti hujung minggu...
bolehlah melawat sedara dari oversea kat sini kan...

Hahhh ini ada promo Aquaria...
jumpa kat Groupon...
siapa belum lagi bersiar ke Aquaria...
*termasuk kami sekeluarga, tapi kami dah beli promo sebelum ni, tinggal nak set masa je*
boleh beli tiket promo ni...
sehari lagi je ni...


Klik SINI...
*ini bukan iklan berbayar yer*

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...