Showing posts with label Hasil KerasTangan. Show all posts
Showing posts with label Hasil KerasTangan. Show all posts

Tuesday, 29 December 2015

Kelas Korean Flower...


Assalamualaikum & Hai....

#throwback...

Dah hujung² tahun ni...
korek balik lah kisah lepas²..
kejadian ni 4/10...
dengan kesihatan yang merudum seawal hari Jumaat..
gagah juga melangkah ke kelas deco kek hari Ahad tu...
dah bayar wei..

Everyone can learn cake decorating by Ranicakes
Jarang sangat attend kelas deco...
tapi tertarik pulak nak ke kelas ni...
lebih lagi bila belajar tentang teknik dan bunga yang famous sekarang ni...
Korean Flower kata ko....
sebelum ni memang dah selalu usha blog/ig Azlita Aziz...
memang gifted dia tu dan kagum dengan hasil seni tangannya....
hands on ok dari pukul 9.30 - 5 petang katanya...
harga pulak lebih kurang je dengan yang kelas demo...
lagi untung kelas ni sebab bawa balik sebiji kek hihihihihi...

Serba sedikit gambar semasa kelas...
sesungguhnya wal-fenaatttttttttttttttttttt!!

Cikgu memberi tunjuk ajar....
Sejenis bunga ni je yang sempat snap...campur hasil tangan ni...

Gambar Atas tengah belajar melepa kek...
humangaihhh memang payah...
selalu nampak cam sinanggg je kan....
melepa bagi licin tau...
bukan tepek² je...
Gambar Bawah tengah berimaginasi susun bunga semua....


Huh!! awek ni kemain lagi mulut nganga dengan tahan nafasnya....
dia punya feel tu macam nak gugur jantung masa letak bunga sebab takut tergolek....
bila dah selamat bunga letak atas kek baru lah boleh lepas nafas...
cenggitu sekali!!

Kek cikgu dah terer tak bleh kata apa lah hehehe
Kek ahkak yang masih amatur...

Hasilnya ala² je....
Kena praktis banyak² lagi....
cantik memang cantik....
cuma renyah sebab nak handle buttercream tu...
kesabaran memang tinggi....
kalau ada anak kecik memang betul menguji....


Ok dah habis kelas...
tayang lah hasilnya kan...
hehehe...

Soon...tunggu aura sampai baru gi kelas lagi...

Monday, 21 September 2015

Sardin Homemade....

Assalamualaikum & Hai....

Lama tak makan sardin terkurung tu...
semenjak sardin jadi mahal...
bayangkan setin besar pun dah dekat RM7...
kalau dulu boleh dikategori makanan kasta rendah...
sekarang dah mahal jadi kasta tinggikah??

Bila nampak kat newsfeed FB orang buat sardin...
kita cubalah sebab bahan pun bukan susah...
tentunya kena cari ikan selayang/sardin...
sekilo RM6 kais punya kais ikan dalam tong tu...
tak sampai sekilo cuma dapat dalam 800g++  saiznya pun kecik je....
dapatlah dalam 15-18 ekor...


Ikan dibuang kepala dan isi perut...
kepala tu kira rezeki kucing la hihihi....

Masa mula² masukkan ikan, ikan masih kental lagi...
Bahan cuma 1 tin besar tomato puree dan 1 botol kecik sos tomato (resepi asal botol besar)...
ahkak takut termasam sangat dowhhhh....
tumis dengan minyak tomato puree, jangan sampai hangus pulak...
baru masukkan sos tomato...
tambah air biar gelegak...
baru masuk ikan dan kolamkan mereka selama sejam...
bahan lain garam sikitttt dan halis (tambah sendiri)...
siapa ada cik noxxa/press cooker tu gunalah untuk lembutkan ikan sejam...
tapi kuah buat asing...dah siap ikan baru campurkan semua...
(semua ikut kata tuan pnya resepi, kalau silap mahaplah yer)


Hasil setelah sejam...
nampak dah berminyak bagai...
rasanya tulang pun tak lembut sangat...
tak apalah asal dah lebih kurang sama...
yang penting buat sendiri...


Dapatlah dalam 3 bekas...
setiap bekas dapatlah ikan dalam 5-7 ekor...
duduklah diam² dalam peti ais tu ya...
katanya tahan sebulan....
bolehlah nak guna lepas raya haji nanti...
almaklumlah dah senak perut telan daging je kan...
sardin potong cili & bawang...
sardin sambal...
sardin kicap...
sardin kari...
inti karipap sardin...

Oiihhh maciam-maciaaammmmm boleh buat dengan sardin ni....

Sekian.


Thursday, 4 December 2014

Berkali² Cake Pop...

Assalamualaikum & Hai....

Ada yang panggil Pop Cake...
ada yang panggil Kek Lolipop...
kalau google omputeh sebut Cake Pop...
yang pasti ianya adalah KEK bukan gula²...

Versi ahkak buat ni...
paling pasti ianya bukan lebihan kek...
kemudiannya dihancurkan, digaul dengan butter dan sebagainya...
dan dibentuk bulat (bentuknya tak konsisten)...
macam kebanyakan resepi diinternet dan Youtube....

Versi ahkak buat ni...
gunakan batter kek...
gunakan acuannya...
jadi semuanya adalah FRESH from OVEN gitu...

Terima kasih kat kenalan...
dia bagi je acuan ni...
katanya nak cuci tangan buat ni...
sebab leceh nak gentel² semua...
nama acuan ni Tasty Top Cake Pops..


Disebabkan ingin mencuba gak...
terima dengan senang hati hehehe....
tapi bulatkan hati taknak guna resepi yang lebihan kek tu...
gigih mencuba bukan pertama kali menjadi ok...
malah lebih tiga kali untuk dapat batter yang sesuai buat Cake Pop ni...
tukang rasa Muadz lah...
kalau dia kerut muka, juih bibir, muntahkan balik...
"uweeekkk....tak sedap la ummi"
buang je lah resepi tu hahaha...
ambil resepi pun kebanyakan daripada internet gak...
jadi tak semua resepi tu berjaya ye...


Ini!!
hasilnya yang tak menjadi...
rasanya memang out derrrr...
macam ala² roti dah expired pulak...
rupa pun macam ulat je kan...
hasil resepi kat internet...
tak ingat ini eksperimen ke berapa tah...

Sampai satu tahap hampir berjaya tapi rasanya kering pulak...
mulalah fikir cemana nak lembabkan kek tu sikit...
kalau terlebih lembab macam kek coklat lembab pun susah gak...
cucuk dengan stick berderai pulok!!
Alhamdulillah hasil eksperimen BERJAYA!!

Taraaaaa!!
jualan pertama daripada kawan untuk birthday anak buahnya...


Practice make perfectttt!!!
pasang strategi selain nak jual yang dah siap...
ahkak nak jual raw jugak...
raw=cake ball yang belum coating dan deco lagi dan boleh dipos!!
jadi mak² boleh feeling lebih nak mendeko sendiri ikut kreativiti...
dan paling penting cake ball ni FRESH from OVEN!!
bukan lebihan kek ye...

Tunggu akan diwar²kan lagi tentang harganya....


Friday, 17 October 2014

Muffin Coklat untuk Hari Lahir Taska...

Assalamualaikum & Hai....

Persiapan 3 malam namanya ni...
setelah buat dadih...
malam dan menu kedua buat Muffin cekodok je..
nama pun nak senang kerja kan..
sebab apa nama cekodok?
memang buatnya main campur² je..
kacau macam cekodok tepung tu hah...
senang giler!!!
jadi siapa tak ada mixer tak ada alasan untuk buat...
tapi oven kena adalah...
dah tu nak bakar cemana...
mungkin boleh guna pemanggang ajaib?
kalau kek pun boleh dibakar atas pemanggang ajaib kan...
secara logiknya boleh cuma kena guna yang tebal tu...
haaa amacam? tiada alasan ok...

Berita baiknya...
bahan² ni semua dah memang ada...
orang kata bukan major kes la nak beli semua barang...
semata nak buat muffin...
cuma tambah gula castor je sebab dah habis...
resepi ni ambil daripada Azie Kitchen *kalau tak silap*...
maklumlah dapat resepi sekarang snap je terus...
nak buat bukak picture snap tu kan...

Campur² sahaja
Dah macam cekodok pisang kan?
Campur dengan Choc Chip dan kismis...
memanfaatkan apa yang sedia ada...

Baris sediaaaaaa!!! masih ada lagi dalam oven...
Sepatutnya Muffin memang merekah, ini pun tak penuh cup...kalau penuh lagi meriah naik merekah tu
Ini Muffin ye...
bukan bukan Cupcake...
sila cari perbezaan antara Muffin dan Cupcake...


Drizzle Coklat, tak ada dalam plan pun...
disebabkan ternampak coklat yang tak berusik...
maka kita gunakan ia...
lagi nampak yuuummmmmehhh!!

Selain buat goodies...
seperti biasa bagi mama pengasuh sekali...
dan baru tadi dia tanya...


Allahuakbar...
rezeki yang tidak disangka²...
Alhamdulillah...


Tuesday, 14 October 2014

Dadih untuk Hari Lahir Taska...

Assalamualaikum & Hai....

Bulan Oktober...
bulan birthday katanya...
tak lama lagi besday bujang kecik tu...
jadi kena buat apa patut untuk taskanya...

Malam tadi berdikit² buat persiapan..
tobat macam tahun lepas habis semua nak buat satu malam...
pagi² terus tingtong...
inilah yang kiterang buat...
dadih...
setengah orang kata "ala dadih je pon"..
hehe sebab senang je kan...
dan kos pun tak banyak...


3 barang je....
Kalau ikut resepi kat belakang peket kena 400ml...
kira setin pun dah boleh dah...
takyah lah ikut sangat, kan kita yang 'buat dia'...
gula 100g tapi guna 80g je...


Penuh seperiuk bekas rice cooker...
buat 2 perasa strawberi dan jagung..
dan nak dapatkan warna cantik...
tambahlah pewarna gitu...
hasilnya cam kat bawah...

Menolong susun je...sambil suruh mengira....tolong isi sat g ada budak cedera kena dadih panas... 
Walawei baru perasan...Anak Selangor sungguh....
Sepeket serbuk dadih ni ngam² dapat 35 bekas...
sebab isi penuh...
kalau isi 3/4 mungkin boleh cecah 40 bekas...

Sebenarnya cuma buat 2 menu je...
satu lagi kita tayang esoklah ye...
satu lagi selit coklat...
kek order je...
tak meriah macam tahun lepas...
siap side dishes nugget sosej bagai...
tak daya poket mak....
maka kita buat apa yang mampu je ok...

Tuesday, 23 September 2014

Karipap Matahari....

Assalamualaikum & Hai....

Karipap lagi...
hehehehe...
dah itu je yang senang nak buat...
buat inti dan buat kulit karipap...
entri dulu...

Femes karipap bulat lah...
sebab budak sorang tu memang suka yang bulat...
sekarang ni dia bagi nama...
Karipap Matahari...
sebab bulat dah ada bunga² tepi tu kan...
apa² je nak asal ko makan habis...
mak ko ni sakit hati kalau masak orang tak makan...
ahahahaha!!

Setakat makan 2-3 orang cukup tepung 200g...
dan kentang 3-4 biji sederhana...
dapatlah dalam 15 biji saiz biasa tu...
bolehlah makan berulang sampai perut sebu....


Minyak panas sangat tu yang permukaan 'bulan'...muehehhe
Seperti biasa pembantu iols...

Upah belen tepung...
JENTIK² jugak yang ko minat ye???!!!!!!!!!


Friday, 5 September 2014

Bihun/Mihun Kuah Taucu...

Assalamualaikum & Hai....

Dah lama tak menyemak dengan gambar masakan...
himpun² gambar macam jadi banyak pulak nak buh sini...
oklah bebel kang tak jadi entri...

Nak bagi tetamu makan...
macam simple sangat la pulak nak masak bihun/mihun goreng je...
godek peti ais nampak taucu...
yaaaa maka jadilah Bihun/Mihun Kuah Taucu
bila masak ni teringat kat mak...
dia suka juga buat mi buh taucu...
lagi pulak ada lembab berkuah kan...
stail orang tua memang suka makan berkuah...
dan pulak apak pun suka berkuah....

Resepi?
buat je cam goreng biasa...
nak humban pelbagai haiwan pun boleh dan selalunya buh udang...
kalau ikutkan resepi asal masa goreng kena gak buh taucu sikit...
tapi ahkak tak letak sebab nak lebihkan kat kuah...
seriau juga tak dapat nak agak²...
nasiblah kalau kuah terlebih masin taucu tu....
perasa/garam pun tak buh banyak...
tulah takut termasin....
pastu sinonim dengan daun kucai...
tapi ahkak buh je lah daun sup dengan daun bawang...
pastu tauhu goreng potong kecik goreng dulu...
samada nak campur sekali dengan mi atau buat tabur hiasan...
ikut sukalah dik non...

Nampak tak ketul² soya taucu tu...
Ini gambar second round....
hiasan cuma potongan cili merah, bawang goreng dan telur rebus je...
hiasan daunan pun dah tak ada stok...
first round haritu hiasan atas buh telur dadar potong, cili merah, daun sup dan bawang goreng...

Kuahnya....
cuma tumis bawang², cili kering (ikut lah pedas mana nak)...
letak taucu (ini pun kena hati² takut termasin) beberapa sudu dan asam jawa...
itu saje...
dah siap kuahnya bolehlah disiram atas Bihun/Mihun goreng tuh...

Konsepnya....
mi dan kuah asing²...
nak makan baru dating dalam pinggan ye...

Senang kan....
alternatif selain semata² Bihun/Mihun goreng je...

Nota Kaki:
Mana yang text bold tulah bahan asal buat resepi ni...


Monday, 16 June 2014

Mari BerPizza....

Assalamualaikum....

Pizza...
keinginan anak...
kadang² boleh diturutkan...
kadang² bila dah terkial² poket tengah/hujung bulan...
berbelah bagi juga nak turutkan...
jadi kena fikir cemana nak realisasikan...

Bila pergi pasar malam...
minta juga dia...
ada kat situ jual Pizza Siti...
sekeping besar RM17, dulu RM15...
makan anak beranak kenyang juga...
kalau 'berharta' sikit boleh lah call Domino kan...
tapi kadang² dah nampak benda lain...
pizza dah lupa...
esok² mintak lagi...
jenuh bila terkena pasar malam yang tak jual pizza....

Bila dah hujung minggu ni...
idea pun datang...
yang belum ada base roti...
roti biasa pun boleh...
tapi hat ni kita beli je roti piza/roti kebab tu....

Semua pun bahan² dah ada dalam peti ais...kita buh je laa..
Gambar atas :
Kimball sos spagheti tu untuk sapu base roti...
lepas tu ada baki sambal tumis, pun jadi mangsa base roti...
bagi kaw² pedas untuk kitorang punya la..
anak mana makan pedas, kan...
mayonis...
oregano pun boleh...
guna cheese slices je...

Gambar kiri bawah :
daging kisar tumis dengan bawang blend...
hiris bawang holland...

Gambar kanan bawah :
hiris meatball...
hiris sosej ayam...
cincang salad...
mix vegetable...

Seperti biasa ada assistant...
skill development, jawa kata...
seronok dan satu cara isi masa bersama anak²..
kat sekolah pun ada belajar masak², kan...
hehehehe!!

Pizza versi dia sukati dia la nak buh apa pun...
Ok siap!!


Nah hamekkkk....
lebih kurang je semua rupa...
sampaikan dah tak tahu beza mana yang versi sambal tumis tu..
makanlah sampai muntoh...
ihikssss....

Kalau untuk Bento...
bolehlah cari base pizza yang kecik...
guna roti bun pun boleh...
kita buat diaa kan....

Tuesday, 3 June 2014

Jem Nenas...

Assalamualaikum....

Gigih tak gigih...
walaupun hanya 6 biji...
tetapi sangat tough nak mengerjakannya...
kalau tak calar jari dengan tapak tangan...
memang tak sah...

Tak tahu...
tiba² keinginan untuk kerjakan sendiri benda ni...
selalu memang beli siap...
paling tidak pun tempah kat orang...
dulu masa mak kuat lagi...
mak jugalah yang realisasi keinginan anaknya ni...
walaupun hanya 3 biji nenas....

Bila dah kerjakan sendiri...
baru tahu....
prosesnya memang penat....
lebih lagi cuaca panas macam ni...
peluh boleh tadah kat baldi...
disamping assistant yang banyak menyibuk....
mengganggu kosentrasi...ahaks!
*itu ahkak la orang lain dah expert sap² soi je la kot*
memanglah tak buat direct...
buat ada je berhenti...
task rumah kena kerjakan juga...

Kupas kulit nenas...
kupas tebal sayang isi...
kupas nipis mata nenas confirm terjojol...
kena buang mata nenas pulak...
mula² parut nenas tu...
tak sampai suku biji surrender...
capai pengisar...
zreeettt zzzzeessss sreettttttttt....
campak dalam kuali...
masa ni memang senang...
kisar, campak, kisar, campak dalam kuali...
tambah gula, pewarna, esen vanilla...
*tapi ahkak suka letak esen ros, mangiiii uols*
dan...

"jangan disangka air yang tenang tak ada buaya"
oiii itu kulit kayu manis lah!!
Proses yang penat adalah menunggu...
tunggu, kacau, tunggu, kacau lagi...
sampai mengering dan likat...
makan jam juga...
api kene kecik, nak merasa hangus silalah besarkan api ya....
masa ni lah sambil masak, sambil² semua...
sambil tertidur pun ada...
*dah namanya berehat sekejap kat sofa memang confirm la lentuk*
tiba² je bau kuat...
mujur tak hangit uols!!!
terima kasih kuali stainless steel imported from germany...
(katanyalah)..



Bila dah siap letak dalam bekas semua...
"eh aku nak buat apa dengan jem banyak gini?"
boleh??
memang niat nak buat biskut...
tapi tak adalah sampai berpuluh bekas pun...
tanda² suruh berniaga biskut raya kot?...

Jadi,
fikirkanlah orang yang buat biskut homemade tu...
tanpa mesin cuma kudrat...
lebih lagi yang usia dah paras mak² kita...
mencari sesuap biskut nasi untuk membantu sara keluarga...
isunya part harga kan...
lelagi zaman semua barang naik ni...
nak sedap dan murah mana ada...
ada murah tapi rupa dan rasa sama...
dalam dunia ni tak semua yang kita nak kita boleh dapat, kan?
*kalau jawapannya "Aku dapat je apa aku nak"...itu adalah dugaan kau dalam bentuk nikmat nak duga kau syukur ke tak*
apalah sangat jumlah yang dibelanjakan...
benda beli tinggal masuk kat mulut dan kita nikmatinya...
sedap! *sambil jilat² bibir*
sesuai jumlah dengan rasanya kan....
InshaAllah....
bukan senang tau nak membahagiakan kehidupan orang lain...
*tetiba*



Monday, 5 May 2014

Tat Telur

Assalamualaikum....

Bila tahu sedulur tu nak datang menyinggah...
kepala mula fikir macam² nak menjamu tetamu...
bila tanya nak singgahnya waktu bila...
lepas tengahari, katanya...
oh fikir menu tengahari ni...
tapi bila dah terlalu biasa dengan janji Melayu...
ahkak andaikan selepas Zuhur juga tuh...
lagipun dorang dari rumah pakcik yang dah berkeluarga...
tentunya dorang dijamu menu tengahari juga tu...

Dahlah bahan² terhad kat rumah...
ajak Muadz ke pasar dan kedai pagi tu...
boleh beli bahan²...
dia boleh tak mahu naik kereta...
"kenapa ummi tak tau naik motor, kak long pandai je naik motor"
grrrrrr....
*kak long anak mama pengasuhnya*
sudahnya memang tak keluar la...
daripada melayan dia mengamuk taknak naik kereta...
baik buat sesuatu sebelum tengahari...

Sungguhlah tak ada bahan² apa pun...
haiwan dan sayuran juga bahan² nak buat menu ringkas...
sebab ikut plan petangnya baru nak berbelanja barang² dapur semua...
tunggu apak balik kerja dan berehat dulu....

Selongkar la pulak box baking...
nampak acuan tat...
fikir inti pulak...
nampak telur...
yessss!!

Kebetulan Muadz pun dah mamai² terlena...
walaupun pada asalnya dia nak gak menolong...
tapi tunggu lama agaknya ummi dia ni sedia bahan²...
termasuk bahan² untuk lunch benarnya...
ikutkan nak buat kulit tat ni selalunya kena plan...
buat, simpan dalam fridge nanti² je baru menge'tat'....
tak tahu aura apa menyerang pagi tu...
layankan aje menguli doh dan menge'tat'...
guna pun acuan yang besar...
nak cepat habis katakoooo!!

Belum bakar...
Dah bakar...
Gambar Muadz menolong tu kita letak kat entri lain ye...
dapatlah 2 dulang...
sedulang penuh dengan acuan besar...
sedulang lagi sikit lagi nak penuh dengan acuan kecik...
bolehlah untuk makan² hi-tea gituuu....
siap boleh tapaukan lagi untuk dorang...
katanya sampai Air Hitam, Johor pukul 11 malam...
bertolaknya pukul 4 petang daripada rumah ahkak...
ngeeeeeee!!
biasalah berjalan masa cuti panjang, kan....
hadap je lah....

Nak cuba sila ke resepi Kak Jee....



Thursday, 16 January 2014

Aiskrim Homemade....

Assalamualaikum....

Asalnya sehari seringgit...
samada pergi kedai Apek atau Petronas...
mujur tau dia minat yang jenis Mat Kool tu je..
kalau Cornetto pitam makpak!!
bila keinginan tak dapat dibendung...
bila bekalan aiskrim dah habis...
tantrum merata...
jadi gagahkan diri lah makpak ni...
cari acuan aiskrim....
korang sibuk² beli kat Daiso..
tapi takan disebabkan aiskrim nak terjah Daiso nuuu....

Ini beli kat Yummie Bangi....
bentuk payung....
RM6.99 ada 6 batang
First time buat simple je..
nak tengok dulu cemana rupa...
buat sirap je kot hahaha...


Hat ni baru beli kat Daiso, JJ Equine...

RM 5...Daiso pun semua RM5 kan...
sumber gambar 
Tapi ahkak lagi suka yang payung tu...
sebab tak bercantum antara satu sama lain...
boleh tarik satu² yang bahagian payungnya...
jadi tak kacau la aiskrim lain...
kalau yang Daiso ni bercantum...
bergaduh² nak keluarkan...
susahhhhhh huhuhu...

Buatkan anak...
apak pun nak jugak...
takpe layankan je upah jadi Mr. Mama...

Aiskrim Neopolitan kekdahnya....
perisanya milo, sirap, vanila...
Walaupun ada stand mixer..
tapi tak puas hati nak juga pegang...
maka ketul² la lengan mixer sampai 20-30 minit...
gambar yang dah jadi aiskrim tak de...
dah nama aiskrim gitulah rupanya dik non hehehe

Yang untuk Muadz tu upgrade la perisa...
oren buah, milo, bandung, pisang...
kalau yang bersusu tu...
campur je susu tepung yang dia minum biasa tu..
tak adalah fresh milk ke apa ke...
tu je la yang daya buat masa ni...
itupun memujuk 1 hari sekali je...
paling kesian 2 kali sehari ambik aiskrim tu...
kalau lebih nanti nasi pun tak nak makan...
biasaaaaa diaaaa!!
jadi kenalah pantau, kan...




Wednesday, 25 September 2013

Nasi Dagang in the House...

Assalamualaikum...

Salah satu hasil bila balik dari Kelantan..
angkut beras nasi dagang..
tiba² je kan nak beli...
bukan pernah masak pun..
disebabkan ahbang pun laju je angguk..
kita sebat je la 2 paket beras..
dan beras pulut sepeket..

Tak pasti sepeket ni berapa kilo...
Minggu ni merealisasikannya..
lauknya..
ahkak nak ikan,ahbang nak ayam..
teka siapa menang?

Mencabar..
yelah tak pernah masak..
sambil kakak kat kelantan bagi guide..
resepi amik je kat internet...
yang penting cara²nya...
ahkak pun cuba sedaya upaya..

Sudahnya ahkak tak sabar...
gulai ayam dah masak...
*ayam yang menang hokeh*
nasi tak masak²...
sebab kukus kan...
banyak pulak celah nak kukus 2-3 kali...
gaul santan lagilah...
nak kukus lagilah...
bapak dengan anak dah lapar...
sudahnya transfer ke periuk nasi...
tanak macam biasa...
ada ahkak kesah?
asal masak nasi tu sudahhh...

Gulai ayam tu pun...
hentam je asal berasa...
ada orang guna rempah gulai siap kan...
tapi ahkak lupa nak tanya kakak tu...
sudahnya google je lah...
alter apa ada...
yang jadi beza bau halba...
haaa jadilah gulai nasi dagang giteww...

Tak sempat nak posing lawa²...
Ini pun teringat bila tengah makan...
buat bekal esoknya kat ofis...
telur rebus pun dah kena kekah...
jimat satu lauk tengahari...
masa ni acar lupa nak letak...

Acar...
Main suka hati je buat ni...
tak ada cuka letak je jus limau nipis..
letak gula dan garam...
jadi juga...

Ok lain kali nak buat gulai ikan pulak....
beras banyak lagiiiiiii....
boleh praktis lagi mengukusssss....
yehaaaa!!




Friday, 30 August 2013

Mini Roti John...Penyek....

Assalamualaikum....

Hai korang...
minggu ni memang kejadian tekejut je...
sume kejadian dapat notis last minute...
maka hasil semua pun last minute...

Harini ada jamuan kat taska sempena MerdekaRaya...
kene bawak food...
maka jadilah Bento roti beramai²...
cuba buat menu yang tak ada dalam google...
*tapi kalau sipi² bahannya adalah...nama pun roti john kan*
sebab menu ni asal daripada kakak ofis...
dia selalu bawak buat kitorang mentekedarah...
jadi dah itu je yang simple dan senang...
*senang tapi meratap berdiri sejam nak habiskan roti tu*
pada mulanya nak buat dadih/trifle...
tapi motif utama adalah bekasnya...
dah habis dan kalau nak pergi beli...
setakat nak beli bekas tu...
redah Yummie selepas waktu kerja...
memang nahas je...
takpelah kita pendamkan untuk menu dan celebrate akan datang...
InsyaAllah...

Dan ini hasil air tangan ahkak yang last minute...

Mini Roti John....Penyek...
Tak nampak rupa apa kan...sebab dah penyek hehehe...
Side atas....
Bahannya :
  • Roti Baby Bun/Potato Bun (guna Potato Bun jenama Sweetie, 1 pek ada 8 biji bun, dan dibelah dua yek)
  • Daging kisar (1/2 pek atau anggaran sendiri, guna daging kisar jenama Ramly)...
  • Telur (guna 10 biji telur untuk 3 setengah pek Potato Bun...perasa lagi dengan cheese powder+mayonis)
  • Butter untuk menggoreng telur.
Caranya :
  • Daging kisar tumis dengan bawang, perasa dan lada sulah. *ini resepi tumis ikut suka ati, nak pedas tambahlah cili, nak colourful tambahlah sayur campur*.  Masak sampai kering airnya...
  • Pukul telur macam nak buat telur dadar.
  • Campur dengan daging yang dah masak.
  • Sediakan kuali bulat *kalau guna kuali leper/pemanggang ajaib jenuh nanti nak kejar telur bersepah*
  • Letak sikit butter.  Dan api kecik.
  • Senduk bancuhan telur tadi anggaran senduk kecik.
  • Letak belahan roti Potato Bun.
  • Penyekkan roti dengan sudip/sudip masak burger tu.
  • Terbalik²kan roti.
Ok siap!!!


Side bawah yg nampak roti...





-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...