Assalamualaikum & Hai....
Imbau drama malam raya...
Mungkin selama ni...
yang terbuku dihati dah berjaya dia luahkan...
yelah saban tahun ke kubur Atok...
sebut Atok itu Atok ini...
tapi siapa Atok?
RINDU Atok..
aduhaiiiii....
sebak tak tertahan....
"nanti Muadz doa Atok sihat"
hujan airmata dah turun dah...
jujurnya kata anak syurga...
Hanya gambar ini yang dapat ditunjukkan...
masa ni umur setahun lebih...
senyum dia bila tengok gambar ni...
sekurang²nya ada kenangan dia dengan Atok...
Ustaz kata "hari raya untuk orang yang hidup, bukan untuk orang yang mati"
sebab selalunya raya pertamalah kubur penuh dengan bermacam ragam dan pakaian...
raya kedua puas berziarah sehingga ke kampung sana...
raya ketiga baru kitorang ke kubur Atok...
Dah besar tahun depan dah darjah satu...
harap dia faham tentang kehidupan dan kematian....
Showing posts with label Raya. Show all posts
Showing posts with label Raya. Show all posts
Wednesday, 22 July 2015
Tuesday, 21 July 2015
Raya?
Assalamualaikum & Hai....
Eh! Eh! Eh!
dah raya ke 5...
blog masih sendu...
hihihi...
Raya ke lima juga...
mula bekerja...
gila awal tak pernah macam ni...
yelah laki tinggal sorang kat rumah...
beraya diperantauan kekdahnya...
nak berlama² beraya sakan pun jadi cam serba salah...
yelah walaupun dengan keluarga belah kita..
ada mak dan adik beradik..
tapi sebagai isteri, suami tetap syurganya...
kannnn....
Apapun ucapan standard hari raya..
kat FB, Insta dan blog...
Eh! Eh! Eh!
dah raya ke 5...
blog masih sendu...
hihihi...
Raya ke lima juga...
mula bekerja...
gila awal tak pernah macam ni...
yelah laki tinggal sorang kat rumah...
beraya diperantauan kekdahnya...
nak berlama² beraya sakan pun jadi cam serba salah...
yelah walaupun dengan keluarga belah kita..
ada mak dan adik beradik..
tapi sebagai isteri, suami tetap syurganya...
kannnn....
Apapun ucapan standard hari raya..
kat FB, Insta dan blog...
Monday, 18 August 2014
Cerita Raya! Part 2 - Ahmad Jubah
Salam Syawal....
Baik budak ni...
tak tanya pun pasal baju raya dia..
mungkin sebab dia dah tahu yang tak balik raya..
tapi takkanlah kan sebab tak balik kampung..
nak abaikan keseronokan budak²...
makpak ni takpelah dah puas ada baju raya...huehuehue!
Semua pun last minute...
masa tahu cuti apak approved terus semua pun rasa macam tak cukup kakitangan...
dengan baju tak berpacking...
dengan tempahan orang berbaki lagi...
dengan fikir nak habiskan bahan² mentah...
dalam pada tu berfikir pasal baju raya budak kecik ni...
masa ke PKNS Bangi tu lepas ahkak balik kerja...
memang blur main terjah je...
disebabkan tak bertema...
serah je lah kat dia nak warna apa baju raya dia...
suruh je dia pilih....
mula² kuning...
lepas tu hijau...
tengok material kain semua...
dan biasalah ada juga tak ada saiz, maklumlah dah lambat kan...
Tapi punnnn budak ni...
macam ye tak ye je nak baju raya...
tak excited pun hah...
lagi sedap lari² sorok kat baju semua...
nak suruh cuba baju pun susah...
kitorang pun keliling dulu lah ambik mood...
ternampak area jubah²...
asalnya telek jubah dewasa...
sekali ternampak jubah budak...
nampak kelabu..cantik!
tapi tak ada saiz dah...
tarik hitam belek²...
tiba² dengar suara...
"nak jubah!"
*kalau daripada awal lagi bagitahu nak jubah kan senang nak oi*
Ok setel masalah...
maka bejubah hitam la anakanda kami...
Baik budak ni...
tak tanya pun pasal baju raya dia..
mungkin sebab dia dah tahu yang tak balik raya..
tapi takkanlah kan sebab tak balik kampung..
nak abaikan keseronokan budak²...
makpak ni takpelah dah puas ada baju raya...huehuehue!
Semua pun last minute...
masa tahu cuti apak approved terus semua pun rasa macam tak cukup kakitangan...
dengan baju tak berpacking...
dengan tempahan orang berbaki lagi...
dengan fikir nak habiskan bahan² mentah...
dalam pada tu berfikir pasal baju raya budak kecik ni...
masa ke PKNS Bangi tu lepas ahkak balik kerja...
memang blur main terjah je...
disebabkan tak bertema...
serah je lah kat dia nak warna apa baju raya dia...
suruh je dia pilih....
mula² kuning...
lepas tu hijau...
tengok material kain semua...
dan biasalah ada juga tak ada saiz, maklumlah dah lambat kan...
Tapi punnnn budak ni...
macam ye tak ye je nak baju raya...
tak excited pun hah...
lagi sedap lari² sorok kat baju semua...
nak suruh cuba baju pun susah...
kitorang pun keliling dulu lah ambik mood...
ternampak area jubah²...
asalnya telek jubah dewasa...
sekali ternampak jubah budak...
nampak kelabu..cantik!
tapi tak ada saiz dah...
tarik hitam belek²...
tiba² dengar suara...
"nak jubah!"
*kalau daripada awal lagi bagitahu nak jubah kan senang nak oi*
Ok setel masalah...
maka bejubah hitam la anakanda kami...
![]() |
| Muka nakaiii!! |
Ahmad Jubah!!
Friday, 8 August 2014
Cerita Raya!Raya!Raya! Part 1
Salam Syawal....
Huiiiii....
hari Jumaat semua pakat cerita pasal raya eh...
ahkak nak selit jugak tapi tak delah semeriah gambar cam korang...
boleh tak? boleh tak?
Gambar ni lupalah malam raya atau malam kedua...
tapi maaflah ya gambar tak cantik...
cuma nak tunjuk je bulan sabit tu ha...
Subhanallah! cantik terang benderang bulan sabit tu...
tapi tulah tak ada kamera power cenggitu lah rupanya...
Macam biasa menu pagi raya kat Utara...
ketupat palas, rendang daging, lemang, ayam masak ros....
ahkak tambah masak lodeh yang dipadankan dengan nasi himpit...
disebabkan orang sana ada yang tak reti makan nasi himpit dengan masak lodeh...
maka tambah satu lagi menu iaitu kuah kacang....
tetiba ada versi Johor pulak eh kat situ....
*sebenarnya lebih kepada tekak anak, pulut manalah budak kecik tu makan*
Ketupat palas tu hat besar tu ahkak yang bawak...
kan asalnya tak dapat balik raya...
jadi order je lah kat sini...
sekali dapat setepek besar tapak tangan...
pehhhhh!! jenuh nak habiskan sebiji tu...
pulak tu order 50 biji ko!!
hahaha bunyi macam nak balas dendan pasal tak balik raya...
tapi yelah takan nak order tu 10 biji cam tak baloi je...
bila dah 50 biji tu dapatlah 5 bahagian...
boleh bagi ke jiran, handai taulan malah sampai ke Johor pun ha...
abang ahkak bawak balik masa dia datang berbuka haritu...
dapatlah dorang merasa....
Ok dah tepek je lah gambar raya...
Black itu menawan...
baju baru cuma jubah si kecik tu je lah...
jalan² terpandang jubah kiut ni ha...
rembat je lah...
kami ni baju lama je..
tapi jadi lah juga warna tema gak kan...
Tak sempat nak ambik gambar reramai...
baru setting timer orang dah datang beraya....
ini je lah keluarga kecik kami...
Huiiiii....
hari Jumaat semua pakat cerita pasal raya eh...
ahkak nak selit jugak tapi tak delah semeriah gambar cam korang...
boleh tak? boleh tak?
Gambar ni lupalah malam raya atau malam kedua...
tapi maaflah ya gambar tak cantik...
cuma nak tunjuk je bulan sabit tu ha...
![]() |
| Alamak! macam ada entiti pulak atas bumbung ke langit tu hehehe |
![]() |
| Nampak tak? nampak tak? walaupun tak nampak sangat bulan sabitnya...bolehlah kan.. |
tapi tulah tak ada kamera power cenggitu lah rupanya...
![]() |
ketupat palas, rendang daging, lemang, ayam masak ros....
ahkak tambah masak lodeh yang dipadankan dengan nasi himpit...
disebabkan orang sana ada yang tak reti makan nasi himpit dengan masak lodeh...
maka tambah satu lagi menu iaitu kuah kacang....
tetiba ada versi Johor pulak eh kat situ....
*sebenarnya lebih kepada tekak anak, pulut manalah budak kecik tu makan*
![]() |
| Sebahagian je menu..tengok ketupat palas tu macam² versi ada.... Telur rebus? haaa jadi feel Lontong la jugak kan... |
kan asalnya tak dapat balik raya...
jadi order je lah kat sini...
sekali dapat setepek besar tapak tangan...
pehhhhh!! jenuh nak habiskan sebiji tu...
pulak tu order 50 biji ko!!
hahaha bunyi macam nak balas dendan pasal tak balik raya...
tapi yelah takan nak order tu 10 biji cam tak baloi je...
bila dah 50 biji tu dapatlah 5 bahagian...
boleh bagi ke jiran, handai taulan malah sampai ke Johor pun ha...
abang ahkak bawak balik masa dia datang berbuka haritu...
dapatlah dorang merasa....
Ok dah tepek je lah gambar raya...
![]() |
| Apak dengan Amak muka sendu apehal? |
baju baru cuma jubah si kecik tu je lah...
jalan² terpandang jubah kiut ni ha...
rembat je lah...
kami ni baju lama je..
tapi jadi lah juga warna tema gak kan...
![]() |
| Bertiga dengan Mak Tok & Tok Abah |
baru setting timer orang dah datang beraya....
ini je lah keluarga kecik kami...
Tuesday, 5 August 2014
Oven Raya daripada Lazada...
Salam Aidilfitri....
Ini cerita terperap dalam draft...
cerita sebelum Ramadhan lagi...
kalau siapa yang tahu tu...
sebelum ni guna oven kecik je..
jadi bila ahkak meniaga kuih/biskut/kek ni..
aje member tu kata ahkak gigih me'nguih' dengan oven kecik...
gigih sangatttttt kan boleh pitam guna oven kecik...
Tahukan Lazada...
orang lain lama dah tahu dan dah guna pun...
kita baru hegeh nak beli dengan Lazada...
kira ni gadget raya la gamaknya...
disebabkan melilau merata ke kedai elektrik...
recce harga semua dan spesifikasi...
semua terlebih budget...
harga memang juling mata punya...
Nafsu memanglah nak yang besar...
sekali bakar dua biji kek leh masuk...
sekali bakar biskut berebut² biji sekaligus masak...
jimat masa dan elektrik kan...
Bila godek² Lazada...
jumpa yang berkenan...
pulak tu member pun pakai oven yang sama...
tapi dia beli kat kedai...
harga pulak lagi murah kat Lazada...
maka setelah perah otak 3-4 hari...
fikirkan berbaloikah pulangannya nanti...
kita pejam mata je klik-klik-klik....
dalam masa klik-klik-klik tu...
ambik option COD...
*masih kurang percaya la tu*
barang sampai depan pintu..
baru kita hulur duitnya...
takut dah bayar barang lagi sebulan sampai..
atau tak sampai²...
pitam!!
Taraaaaa!!
Ini antara gambar yang dah guna oven ni hah...
Ini namanya reward diri sendiri...
sebab awalnya kan tak balik raya...
kononnyalah kan...
feeling malam raya sambil bakar kuih....
tetiba jadi balik raya...
kira double reward la kan...
yipiiiiiii!!!!
Ini cerita terperap dalam draft...
cerita sebelum Ramadhan lagi...
kalau siapa yang tahu tu...
sebelum ni guna oven kecik je..
jadi bila ahkak meniaga kuih/biskut/kek ni..
aje member tu kata ahkak gigih me'nguih' dengan oven kecik...
gigih sangatttttt kan boleh pitam guna oven kecik...
Tahukan Lazada...
orang lain lama dah tahu dan dah guna pun...
kita baru hegeh nak beli dengan Lazada...
kira ni gadget raya la gamaknya...
disebabkan melilau merata ke kedai elektrik...
recce harga semua dan spesifikasi...
semua terlebih budget...
harga memang juling mata punya...
Nafsu memanglah nak yang besar...
sekali bakar dua biji kek leh masuk...
sekali bakar biskut berebut² biji sekaligus masak...
jimat masa dan elektrik kan...
Bila godek² Lazada...
jumpa yang berkenan...
pulak tu member pun pakai oven yang sama...
tapi dia beli kat kedai...
harga pulak lagi murah kat Lazada...
maka setelah perah otak 3-4 hari...
fikirkan berbaloikah pulangannya nanti...
kita pejam mata je klik-klik-klik....
dalam masa klik-klik-klik tu...
ambik option COD...
*masih kurang percaya la tu*
barang sampai depan pintu..
baru kita hulur duitnya...
takut dah bayar barang lagi sebulan sampai..
atau tak sampai²...
pitam!!
Taraaaaa!!
Hesstar 70L Electric Oven HEO-770S Metallic
![]() |
| Lazada |
![]() |
| Kalau bakar 2 layer lagi cepat...practice make perfect... termasuk bakar biskut raya yang lain²... |
![]() |
| Buat puding roti...best je tengok membukit...tapi dah sejuk jatuh balik hahaha |
sebab awalnya kan tak balik raya...
kononnyalah kan...
feeling malam raya sambil bakar kuih....
tetiba jadi balik raya...
kira double reward la kan...
yipiiiiiii!!!!
Friday, 1 August 2014
Syawal Yang Dinanti...
Salam Aidilfitri....
Raya kelima sudah...
Jumaat pertama dibulan Syawal...
ku tercongok diofis sekarang ni...
dan apak pun dah mula kerja...
ahkak pun kerjalah juga...
maklumlah cuti dah tinggal tak seberapa...
oleh itu, angkut jugalah si Muadz ni...
dah besar kan...
harap behave sampai ke petang...
Blog menyepi pulak semenjak cuti..
tak sempat nak buat auto publish entri...
Alhamdulillah...
dalam gundah tak dapat balik raya asalnya...
Allah dengar permintaan hambaNya yang tak punya apa² ini...
last minute cuti apak approved dan ada orang ganti....
maka kami balik raya Sabtu malam Ahad...
dapat beraya di Perlis...
dan balik semula raya keempat..
terasa sangat kali ni...
cepat masa berlalu...
tak puas beraya kat kampung...
huhuhuhuhu!!!
Apapun masih belum terlambat...
memohon ampun dan maaf....
jika ada penulisan yang...
terguris rasa...
terkena 'batang hidung'...
termengumpat tak semena²...
ternasihat yang tak seberapa...
semuanya adalah secebis kehidupan kita...
memang rasanya pedih...
tapi kalau kita jadikan panduan...
ianya boleh berubah menjadi kemanisan yang tak terucap...
ahkak juga hanya insan yang banyak khilaf....
Ikhlas,
daripada ahkak dan keluarga....
Selamat Hari Raya Aidilfitri...
semoga kita masih sempat berjumpa Ramadhan tahun hadapan...
Nota Kaki:
* Cerita raya yang tak seberapa tu next entry la ye...
Raya kelima sudah...
Jumaat pertama dibulan Syawal...
ku tercongok diofis sekarang ni...
dan apak pun dah mula kerja...
ahkak pun kerjalah juga...
maklumlah cuti dah tinggal tak seberapa...
oleh itu, angkut jugalah si Muadz ni...
dah besar kan...
harap behave sampai ke petang...
![]() |
| Lama tak naik tren.... |
tak sempat nak buat auto publish entri...
Alhamdulillah...
dalam gundah tak dapat balik raya asalnya...
Allah dengar permintaan hambaNya yang tak punya apa² ini...
last minute cuti apak approved dan ada orang ganti....
maka kami balik raya Sabtu malam Ahad...
dapat beraya di Perlis...
dan balik semula raya keempat..
terasa sangat kali ni...
cepat masa berlalu...
tak puas beraya kat kampung...
huhuhuhuhu!!!
Apapun masih belum terlambat...
memohon ampun dan maaf....
jika ada penulisan yang...
terguris rasa...
terkena 'batang hidung'...
termengumpat tak semena²...
ternasihat yang tak seberapa...
semuanya adalah secebis kehidupan kita...
memang rasanya pedih...
tapi kalau kita jadikan panduan...
ianya boleh berubah menjadi kemanisan yang tak terucap...
ahkak juga hanya insan yang banyak khilaf....
Ikhlas,
daripada ahkak dan keluarga....
Selamat Hari Raya Aidilfitri...
semoga kita masih sempat berjumpa Ramadhan tahun hadapan...
Nota Kaki:
* Cerita raya yang tak seberapa tu next entry la ye...
Friday, 25 July 2014
Shell Tart in da House....
Salam Ramadhan....
Ku masih setia diofis...
ikutkan ramai orang juga ni...
tapi tengoklah tengahari nanti...
mesti sorang² hilang...
hehehe
Ok...
ku bagi santapan mata...
projek raya yang cuma baru permulaan ni...
eh tempahan ni boleh order sepanjang masa ye...
calling²/sms/whatsup 0176014541 je k...
Haa gitulah....
kuih raya je tak siap lagi...
dah habis tempahan ni bolehlah buat sikit....
Ok...
selamat pulang ke kampung....
sabar je kalau harung jem tu nanti...
Ku masih setia diofis...
ikutkan ramai orang juga ni...
tapi tengoklah tengahari nanti...
mesti sorang² hilang...
hehehe
Ok...
ku bagi santapan mata...
projek raya yang cuma baru permulaan ni...
eh tempahan ni boleh order sepanjang masa ye...
calling²/sms/whatsup 0176014541 je k...
Haa gitulah....
kuih raya je tak siap lagi...
dah habis tempahan ni bolehlah buat sikit....
Ok...
selamat pulang ke kampung....
sabar je kalau harung jem tu nanti...
Thursday, 24 July 2014
Terima Kasih Duit Raya...
Salam Ramadhan....
Syawal belum lagi...
murah rezeki budak tecik ni ha...
belum pape dah bertingkek angpau dia...
tak tengok pun lagi dalamnya...
tak apalah sikit pun dah orang nak sedekah kan...
moga murah rezeki yang memberi...
Syawal belum lagi...
murah rezeki budak tecik ni ha...
belum pape dah bertingkek angpau dia...
tak tengok pun lagi dalamnya...
tak apalah sikit pun dah orang nak sedekah kan...
moga murah rezeki yang memberi...
Angpau termasuk daripada Nyayi dan Cik Da dia...
masa balik JB haritu...
biasalah kitorang even tak balik kampung masa raya sana pun...
budak kecik tu dapat angpau juga...
dan yang lain² tu angpau daripada orang² ofis ni la...
"untuk anakanda, katanya"
memang kat sini itulah senarionya....
mana geng² yang rapat...
bertukarlah angpau ke anak masing²...
tak kisahlah berapa isi dalamnya pun...
ha gituuu....
Sebenarnya Ramadhan ni lah kena banyak sedekah kan....
Dan lepas tu banyak juga 'sedekah' ke mana² jualan kat bawah ni...
hehehehe...
Oklah...
Tuesday, 29 October 2013
Raya Haji haritu....
Assalamualaikum....
Cerita raya haji...
*cerita basi dah, minggu depan nak masuk raya diwali dah pun*
raya haji kali ni...
mertua buat korban...
kongsi² dengan adik beradik dan biras....
Kat sini korban dekat rumah je...
jadi bila kat rumah ni...
cuma ada tukang sembelih dan sedara-mara je...
dan jiran berdekatan yang nak tolong melapah...
dan bila kat rumah dapatlah tengok live....
kalau kat masjid selalu ramai orang kan...
kita pun yang perempuan ni kadang tak daya nak menyibuk kat tempat sembelihan....
tengok gambar je lah ye...
Ahkak tolong timbang daging sekilo² je lah...
untuk diagih² kan....
nak kerjakan dah ramai yang buat....
Musykil juga kenapa gambar budak kecik tu tak ada yer....
mungkin sebab dia duduk bawah pokok teman Tok Abah dia...
sambil tengok lembu kena lapah...
jauh daripada tempat mak² ni yang kerjakan daging kan...
Lepas tu pergi ke rumah² pulak agihkan daging...
memang bau lembu la kitorang hari tuuuuu.....
mana yang tinggal kat rumah tu...
operasi bakar daging dan masak sup...
memang berlemak lah semua sup tu....
larat makan seround je...
masuk 2nd round kepala dah berdenyut²...
ahakssss....
Ok itu je cerita raya haji....
Cerita raya haji...
*cerita basi dah, minggu depan nak masuk raya diwali dah pun*
raya haji kali ni...
mertua buat korban...
kongsi² dengan adik beradik dan biras....
Kat sini korban dekat rumah je...
jadi bila kat rumah ni...
cuma ada tukang sembelih dan sedara-mara je...
dan jiran berdekatan yang nak tolong melapah...
dan bila kat rumah dapatlah tengok live....
kalau kat masjid selalu ramai orang kan...
kita pun yang perempuan ni kadang tak daya nak menyibuk kat tempat sembelihan....
tengok gambar je lah ye...
![]() |
| Ish ish ish...laki sape la tu... kena bahan je tu sbb pakai baju elok sangat nak kerjakan lembu..... |
![]() |
| Kakak baju hijau tu sekeping je badan.... tapi kekuatan dia hentak tulang rusuk jadi kecik sangat teruja.... |
untuk diagih² kan....
nak kerjakan dah ramai yang buat....
Musykil juga kenapa gambar budak kecik tu tak ada yer....
mungkin sebab dia duduk bawah pokok teman Tok Abah dia...
sambil tengok lembu kena lapah...
jauh daripada tempat mak² ni yang kerjakan daging kan...
Lepas tu pergi ke rumah² pulak agihkan daging...
memang bau lembu la kitorang hari tuuuuu.....
mana yang tinggal kat rumah tu...
operasi bakar daging dan masak sup...
memang berlemak lah semua sup tu....
larat makan seround je...
masuk 2nd round kepala dah berdenyut²...
ahakssss....
Ok itu je cerita raya haji....
Friday, 6 September 2013
30 Syawal - Kuih Raya, Duit Raya, Gambar Raya
Assalamualaikum....
Ok dah hujung Syawal dah ni...
esok masuk Zulkaedah..
tak lama lagi Hari Raya Qurban pulak...
Alhamdulillah kepada siapa dah sukses Puasa Enam...
tahniah ehhh.....
lepas ni boleh diteruskan dengan puasa sunat yang lain...
*peringatan untuk diri sendiri juga*
godek² gambar kalau ada pasal raya lagi..
ada rupanya cuma tak banyak...
hehehe...
Gambar random je lah yer...
Satu²nya biskut raya yang buat sendiri....
Ok dah hujung Syawal dah ni...
esok masuk Zulkaedah..
tak lama lagi Hari Raya Qurban pulak...
Alhamdulillah kepada siapa dah sukses Puasa Enam...
tahniah ehhh.....
lepas ni boleh diteruskan dengan puasa sunat yang lain...
*peringatan untuk diri sendiri juga*
godek² gambar kalau ada pasal raya lagi..
ada rupanya cuma tak banyak...
hehehe...
Gambar random je lah yer...
![]() |
| Biskut Cornflake Rangup |
bahan² dah sedia ada...
cuma beli cornflake je..
choc chip tu pun kemudian baru jumpa...
sebab ingat nak biar togel je...
dah jumpa tu jadi sasaran letak atas biskut gayanya...
Next...
![]() |
| Hehe saje je letak sampul raya tu..bagi berseri sikit duit tu... |
Dah sampai masa kira duit raya anak....
dah plan masuk Tabung Haji dan beli gold/silver...
dan ketepikan sikit untuk dia beli apa yang dia mahu...
duit dia kan jadi kita bagi dia nikmati hasilnya...
Ok ini gambar Raya Muadz...
gambar makpaknya tak ada...
bizi katakan....
hehehe....
Saturday, 24 August 2013
Majlis Aidilfitri Ofis 2013
Assalamualaikum....
Kalau bab makan²...
open house, open office...
isitilah Syawal sebulan...
jadi bila dah mula bertugas...
confirm setiap Division/Bahagian dah mula sibuk plan majlis raya....
kat sini dah lama tak buat besaran under 1 company...
peruntukan untuk Division/Bahagian je...
contohnya macam tempat ahkak...
Division/Bahagian Group Finance...
bawahnya ada banyak unit...
maka bergasaklah berebut makanan dalam dewan tu...
hehehehe....
lepas tu Division/Bahagian pulak yang buat...
contoh Group Human Resources pulak...
haa bergasak lagi anak² unit kat bawahnya....
gitulah....
Apapun...
selagi bulan masih bernama Syawal...
hujung minggu pun tak sunyi daripada jemputan open house kan...
Kalau bab makan²...
open house, open office...
isitilah Syawal sebulan...
jadi bila dah mula bertugas...
confirm setiap Division/Bahagian dah mula sibuk plan majlis raya....
kat sini dah lama tak buat besaran under 1 company...
peruntukan untuk Division/Bahagian je...
contohnya macam tempat ahkak...
Division/Bahagian Group Finance...
bawahnya ada banyak unit...
maka bergasaklah berebut makanan dalam dewan tu...
hehehehe....
lepas tu Division/Bahagian pulak yang buat...
contoh Group Human Resources pulak...
haa bergasak lagi anak² unit kat bawahnya....
gitulah....
Gambar makanan tak ada uols...
menunya tak meriah macam tahun lepas...
kambing golek...
*ini ahkak terpa dulu sebab selalunya laku dan habis cepat*
sate, nasi dagang, nasi campur, rojak, lemang, nasi himpit, rendang, kuih muih...
*laksa, soto pun tak ada...menu biasa kalau open house gitu*
kuew teow goreng...
*masak kat situ tapi amatlah lambat sebab orang yang masak lemah gemalai ish*
cendol, air sirap dan minuman panas...
haaa kan macam tak meriah gituu....
bila gosip² dorang lebih tak gemar yang nasi campur tu...
menu dah biasa macam lunch kan....
mujur bukan AJK....
kalau tak mesti kena soal jawab...
hehehehe
Tapi tu lah dah pakai lawa²...
tetiba keluar nama...
unit ahkak ditugaskan untuk jaga kebersihan...
jadi DBKL pulak ko....
pegang plastik sampah...
nasiblah warna hijau...
mihmihmih...
kalau warna hitam nampak nauuuu!!!....
sebenarnya mengawal je plastik² sampah tu...
kalau penuh ganti lain...
jadi tak adalah macam tong² sampah awam tu...
penuh sampai tertumpah dan menyakitkan mata...
dan juga meringankan kerja kakak² cleaner tu...
dorang mesti lagi berat tugasnya...
nak bersihkan tempat...
nak sapu, nak mop lantai...
belum lagi kes cendol tumpah atas kerusi empuk tu...
lalalalala......
selagi bulan masih bernama Syawal...
hujung minggu pun tak sunyi daripada jemputan open house kan...
Tuesday, 20 August 2013
Main Bunga Api...
Rasanya cerita jalan² raya dah habis...
sebab tak ada gambar kan...
hehehe....
sampai raya ke 3 kitorang jalan beraya benarnya...
raya ke 4 dah surrender...
jadi layan cerita ada budak kecik teruja main bunga api....
teruja dengan pelita baru...
teruja nak main bunga api kekdahnya...
Memang tahun ni...
rasa lain macam sikit meriahnya...
mungkin sebab Muadz dah faham...
ahbang memang beriya spend untuk bunga api & mercun...
*mercun tu bapaknya yang main, Muadz memang lari, dia layan bunga api je*
ahkak pulak dah plan nak serikan keliling rumah dengan pelita...
lagipun pelita lama dah hanyut ke mana tah...
pelita lama jenis sangkut kat tiang tu...
dan bila kitorang dah bersungguh...
abang akak pulak tambah serikan lagi dengan lampu liplap Ketupat....
![]() |
| haaa meriah kooo!! |
![]() |
| malam raya main bunga api..... |
![]() |
| malam raya ke berapa tah.... |
![]() |
| dengan Nyai..... |
abang sepupu dia datang main mercun sekali...
kali ni tak datang la pulak...
sampai persembahan dah habis...
yang dewasa ni lah tumpang main bunga api sekali...
maka rasa meriah la juga jadi budak²...
hehehehe
Monday, 19 August 2013
Jalan² Beraya...
Assalamualaikum....
Raya kedua...
mula beraya ke kampung...
kebetulan kat rumah makcik..
semua datang serentak...
tak plan pun...
jarang berlaku...
jadi penuhlah rumah...
yelah walaupun singgah...
tapi masing² ada plan nak pergi rumah mana dulu kan...
inipun ikhsan gambar daripada sepupu...
hikhikhik...
layan je....
Memang seharian kat kampung...
Raya kedua...
mula beraya ke kampung...
kebetulan kat rumah makcik..
semua datang serentak...
tak plan pun...
jarang berlaku...
jadi penuhlah rumah...
yelah walaupun singgah...
tapi masing² ada plan nak pergi rumah mana dulu kan...
inipun ikhsan gambar daripada sepupu...
hikhikhik...
layan je....
![]() |
| kaum adam... |
![]() |
| kaum hawa... Dari kiri : Mak ahkak, Mak Ton (adik mak), baju oren tu kakak ahkak... |
![]() |
| Dari kiri : Abang ahkak (yang balik kampung dengan bas ituhari bertiga dengan Muadz), Abang sulung dengan anak dia.... |
![]() |
| kaum hawa lagi... anak² Mak Usu dan Mak Usu tengah² tudung oren... sama je kan secetak je muka...mihmihmih... |
balik semula rumah dah tengah malam...
ginilah bila kat kampung dah tak ada siapa²...
hatta rumah peninggalan pun...
sekarang ni ziarah jelah mana saudara yang ada...
rindu suasana dulu²...
balik kampung 2-3 hari...
mandi sungai...
main kejar²...
berebut toilet time peak hour...
hahahaha!!
merajuk rumah atok sini, lari rumah atok sana...
arrghhh kenangan...
Ok dah tutup kot cerita raya haritu...
bila dah balik ke sarang masing²...
open house la pulak...
memang tak tertunai semua...
mana yang sempat je...
beraya ke rumah saudara² yang dekat kat sini pulak...
dekat..
tapi setahun sekali je jumpa...
lahaiiiiiiiiii.....
bz bebenor letewww....
Friday, 16 August 2013
Raya 2 ke Pusara...
Assalamualaikum....
Raya kedua baru beraya bersungguh....
tempat pertama pergi adalah ke kubur arwah bapak....
pejam celik dah masuk 3 tahun arwah pergi...
Al-Fatihah untuk Haji Mohd Sidik bin Haji Rafiee....
Kami sebak...
sebab Muadz dah pandai baca doa untuk arwah atuk dia...
baca Surah Al-Fatihah...
walaupun banyak bunyi irama daripada huruf...
bunyi jugalah Surah Al-Fatihah tu...
sambil kita pun baca sekali bagi panduan....
Muadz pun dah faham yang arwah atuk dia dah meninggal...
kalau tahun sudah siap tanya...
"kubur Muadz mana?"
Ok jangan sedih² dah...
kenapa kitorang tak pergi raya pertama?
Ustaz kata...
1 Syawal adalah hari kemanangan dan gembira umat Islam...
berkumpul keluarga, ziarah keluarga dan jiran....
eh sebenarnya RAYA cuma sehari je tau, ustaz kata...hehehe....
jadi biarlah 1 Syawal tu penuh dengan kenangan yang gembira, bukan kesedihan...
sebab nanti pergi kubur suasana jadi sedih...
lagipun kita ke kubur dengan niat apa selain sedekahkan doa....
*doa pun dari mana² je boleh sampai, kan*....
ke kubur dengan mengingati mati, tentang akhirat...
sesuai dengan suasana sunyi dapat rasa kalau kita dialam barzakh nanti...
kalau kat kubur pun dah sesak ramai manusia hiruk pikuk....
suasana tu dah tak ada...
macam pergi fun fair je jadinya nanti....
ada betul? bukan ahkak cakap...
tapi ustaz kata....
Satu lagi sebab...
hoiiihhh confirmlah penuh keliling perkuburan...
parking kenderaan pun jadi masalah besar...
hemmm tapi terpulanglah kan...
yang penting niat kita...
ada kata raya pertama tu lah semua berkumpul...
sekali harung pergi pusara...
tak pun pergilah petang...
suasana dah reda sedikit....
Cuma pada pendapat seposen kami...
bila ternampak orang jual air mawar, bunga² dah hirisan daun pandan...
untuk ditabur atas kubur...
ironinya??
kalau sampai costly semata untuk ditabur ke pusara...
tak perlu kot...
*ini bukan pasal menyekat rezeki orang yang berniaga macam tu*...
cuba kita berbalik kepada sunnah...
sunnah dapat pahala, itu aje...
yang penting DOA anak² yang soleh...
Kami ada juga bawak air...
hanya bawak air putih biasa letak dalam botol...
tujuannya cuma nak bagi rumput atas pusara tu tumbuh...
tumbuhan² hidup seperti rumput dan pokok inilah yang bertasbih dan berdoa...
*kalau macam tu bunga boleh tapi POKOK BUNGA HIDUP ye*
basah²kan tanah yang kering kontang...
sental sikit mana batu nisan atau yang berlumpur tanah tu...
nanti tak nampak nama pulak...
manalah kita tahu kan...
kalau ada orang lain nak ziarah pusara arwah...
senang nak mencari....
gitewww.....
Raya kedua baru beraya bersungguh....
tempat pertama pergi adalah ke kubur arwah bapak....
pejam celik dah masuk 3 tahun arwah pergi...
Al-Fatihah untuk Haji Mohd Sidik bin Haji Rafiee....
| Gambar lama... |
sebab Muadz dah pandai baca doa untuk arwah atuk dia...
baca Surah Al-Fatihah...
walaupun banyak bunyi irama daripada huruf...
bunyi jugalah Surah Al-Fatihah tu...
sambil kita pun baca sekali bagi panduan....
Muadz pun dah faham yang arwah atuk dia dah meninggal...
kalau tahun sudah siap tanya...
"kubur Muadz mana?"
kenapa kitorang tak pergi raya pertama?
Ustaz kata...
1 Syawal adalah hari kemanangan dan gembira umat Islam...
berkumpul keluarga, ziarah keluarga dan jiran....
eh sebenarnya RAYA cuma sehari je tau, ustaz kata...hehehe....
jadi biarlah 1 Syawal tu penuh dengan kenangan yang gembira, bukan kesedihan...
sebab nanti pergi kubur suasana jadi sedih...
lagipun kita ke kubur dengan niat apa selain sedekahkan doa....
*doa pun dari mana² je boleh sampai, kan*....
ke kubur dengan mengingati mati, tentang akhirat...
sesuai dengan suasana sunyi dapat rasa kalau kita dialam barzakh nanti...
kalau kat kubur pun dah sesak ramai manusia hiruk pikuk....
suasana tu dah tak ada...
macam pergi fun fair je jadinya nanti....
ada betul? bukan ahkak cakap...
tapi ustaz kata....
Satu lagi sebab...
hoiiihhh confirmlah penuh keliling perkuburan...
parking kenderaan pun jadi masalah besar...
hemmm tapi terpulanglah kan...
yang penting niat kita...
ada kata raya pertama tu lah semua berkumpul...
sekali harung pergi pusara...
tak pun pergilah petang...
suasana dah reda sedikit....
Cuma pada pendapat seposen kami...
bila ternampak orang jual air mawar, bunga² dah hirisan daun pandan...
untuk ditabur atas kubur...
ironinya??
kalau sampai costly semata untuk ditabur ke pusara...
tak perlu kot...
*ini bukan pasal menyekat rezeki orang yang berniaga macam tu*...
cuba kita berbalik kepada sunnah...
sunnah dapat pahala, itu aje...
yang penting DOA anak² yang soleh...
Kami ada juga bawak air...
hanya bawak air putih biasa letak dalam botol...
tujuannya cuma nak bagi rumput atas pusara tu tumbuh...
tumbuhan² hidup seperti rumput dan pokok inilah yang bertasbih dan berdoa...
*kalau macam tu bunga boleh tapi POKOK BUNGA HIDUP ye*
basah²kan tanah yang kering kontang...
sental sikit mana batu nisan atau yang berlumpur tanah tu...
nanti tak nampak nama pulak...
manalah kita tahu kan...
kalau ada orang lain nak ziarah pusara arwah...
senang nak mencari....
gitewww.....
Thursday, 15 August 2013
Raya 1 di Pagi Raya...
Assalamualaikum....
Alhamdulillah....
raya mesti seronok kan...
paling seronok budak² la kan...
lagi² yang dah faham pasal raya....
faham budak²lah...
main bunga api...
*next entri tertunggak*
pakai baju raya...
duit raya....
Pagi raya...
ahbang agak risau sebenarnya...
nak bawak Muadz ke masjid...
sebab mengambil masa yang lama...
lainlah kalau solat fardhu kat masjid...
sekejap je kan...
orang pun tak ramai....
tapi disebabkan semua nak solat raya...
Muadz pun awal pagi dah bangun...
semangat raya gitu....
orang sibuk mandi, dia pun nak mandi sama...
orang sibuk bersiap, dia pun sibuk sama...
jadi...
abahnya kena cekal hatilah....
heret anak teruna bersama ke masjid...
berbekalkan air masak sebotol dan gula² mentos...
tak lupa juga pakai diaper!!
kang tengah solat ada budak meraung nak pergi toilet...
naya je dah la orang ramai....
sampai masjid berpecahlah kitorang...
ahkak selamatlah tak bawak tentera kecik...hehehehe....
sok² Muadz dapat adik gegirl rasakan la ahkak....hew hew hew....
Kitorang tak balik sama...
sebab dekat jalan kaki je ke masjid...
mak pulak biasalah jumpa kawan² melekat lama kat masjid....
orang laki selalunya dah sampai rumah dulu...
bila dah balik rumah....
tanya abah dia cemana masa kat masjid....
masa solat sunat je dia ikut...
masa solat raya dia dah malas...
"Muadz taknak solat, nak duduk je"
haaa tengok datang mood mendom dia...
pastu ahbang cerita...
masa rakaat terakhir selepas salam kedua...
ahbang tengok arah dia tiba² je....
airmata meleleh....
senyap...
sendu pun tak...
lahaiiii sedih dihari raya ye nak?
kitorang dengar kelakar pun yer....
anak...anak....
buat penghibur hati sungguh....
Entri ni cuma nak abadikan kenangan....
tahun ni Muadz belajar ikut abah ke masjid solat raya....
*solat fardhu dah selalu dah*
gambar tak ada lupa nak bawak HP...
kalau tak boleh posing depan masjid...
ahakssss.....
gambar ni pun boleh lah...
berbaju melayu dan bersongkok gituuu....
Raya pertama tak pergi ke mana²...
Alhamdulillah....
raya mesti seronok kan...
paling seronok budak² la kan...
lagi² yang dah faham pasal raya....
faham budak²lah...
main bunga api...
*next entri tertunggak*
pakai baju raya...
duit raya....
Pagi raya...
ahbang agak risau sebenarnya...
nak bawak Muadz ke masjid...
sebab mengambil masa yang lama...
lainlah kalau solat fardhu kat masjid...
sekejap je kan...
orang pun tak ramai....
tapi disebabkan semua nak solat raya...
Muadz pun awal pagi dah bangun...
semangat raya gitu....
orang sibuk mandi, dia pun nak mandi sama...
orang sibuk bersiap, dia pun sibuk sama...
jadi...
abahnya kena cekal hatilah....
heret anak teruna bersama ke masjid...
berbekalkan air masak sebotol dan gula² mentos...
tak lupa juga pakai diaper!!
kang tengah solat ada budak meraung nak pergi toilet...
naya je dah la orang ramai....
sampai masjid berpecahlah kitorang...
ahkak selamatlah tak bawak tentera kecik...hehehehe....
sok² Muadz dapat adik gegirl rasakan la ahkak....hew hew hew....
Kitorang tak balik sama...
sebab dekat jalan kaki je ke masjid...
mak pulak biasalah jumpa kawan² melekat lama kat masjid....
orang laki selalunya dah sampai rumah dulu...
bila dah balik rumah....
tanya abah dia cemana masa kat masjid....
masa solat sunat je dia ikut...
masa solat raya dia dah malas...
"Muadz taknak solat, nak duduk je"
haaa tengok datang mood mendom dia...
pastu ahbang cerita...
masa rakaat terakhir selepas salam kedua...
ahbang tengok arah dia tiba² je....
airmata meleleh....
senyap...
sendu pun tak...
lahaiiii sedih dihari raya ye nak?
kitorang dengar kelakar pun yer....
anak...anak....
buat penghibur hati sungguh....
Entri ni cuma nak abadikan kenangan....
tahun ni Muadz belajar ikut abah ke masjid solat raya....
*solat fardhu dah selalu dah*
gambar tak ada lupa nak bawak HP...
kalau tak boleh posing depan masjid...
ahakssss.....
gambar ni pun boleh lah...
berbaju melayu dan bersongkok gituuu....
![]() |
| Nampak tak songkok besar... songkok abah dia benonya.... songkok dia tah ke mana tahnya.... |
lepak rumah je...
ye mehhh...
charged energy...
penat sebelum raya masih bersisa...
raya kedua baru nak jalan² beraya gitu....
baru feel beraya kan....
Raya pertama tunggu budak² dan orang datang beraya...
eh ada gak beraya rumah jiran² terdekat...
sambil bertukar juadah gitu...
*harap amalan ni kekal sampai bila²*
*harap amalan ni kekal sampai bila²*
bila dah bertukar juadah...
menu pun dah bermacam²...
maka aktiviti seterusnya...
makan...
tido...
tengok tv...
makan...
tido lagi....
bangun tido...
makannnn....
korang naik berapa kilo lepas raya?????
hahahaha.....
Subscribe to:
Posts (Atom)












































