Assalamualaikum....
Nasi goreng cili padi menyengat....
serius lama x makan....
semalam baru dapat buat...
balance nasi malam tak habis....
ahkak kalau dah balance nasi memang jadi nasi goreng je....
tak daya nak simpan2....
takut jadi macam ini
bukan semua orang reti nak transform nasi lama jadi nasi baru....
*later ahkak share cara*
disebabkan bekalan sarapan Muadz cuma roti...
tak adalah dia merengek nak nasi goreng tu....
maka memang meletop tekak berasap telinga la rasanya....
lagipun selalu buat nasi goreng tak pedas....
maklumlah tak rajin masak dua kali....
sebab tulah prepare sambal sekuali, nak pedas buh je sambal....
Balik kerja petang semalam tanya apak dah habis ke nasi goreng....
apak jawab..."Sebenarnya kan. ..nak tau tak...nak tau tak ni?"......
bikin saspen je kan....
"Sebenarnya tak makan pun....lalat dah makan dulu....penuh dia berak bla bla bla...."
arghhh masa tu ahkak dah urut dada....
kong ajo punya lalat!!!!!..
tah celah mana la menyusup masuk....
sungguhlah kena redho pasal tak ada rezeki haritu....
mujurlah lauk untuk malam selamat....
kalau tak, ada yang puasa malam ye dak....
Errr....ok cerita pasal transform nasi lama jadi baru semula...
cuma nasi ni yang guna dalam masa sehari je...
tak pernah guna nasi dah frozen atau panaskan 2-3 hari...
contohnya masak nasi untuk tengahari ada baki dua genggam...
nak masak untuk makan malam pulak...
bila kosek beras tu bila nak buh air bersih yang terakhir...
campurkan nasi balance tu dan kacau bagi sebati...
maknanya akan masak bersama²...
selalunya yang kita buat...
bila nasi baru dah masak...
kita buh nasi lama belah atas pastu panaskan semula...
jadi dengan cara ni tak terpakai kekdah...
nasi lama belah atas...
nasi baru belah bawah...
dan kacau rata pun masih nampak beza nasi lama dengan baru...
Cumaaaaaaa......
kat sini adalah masalah nak buh air tu...
terlebih memang lembik la...terkurang memang keras...
masa mula² dulu buat kekdah ni memang selalu terlembik ...
jadi practice make perfect...
paling selamat buh air sikit je la dulu...
kalau keras sangat boleh alter tambah air...
cara tambah air kalau terkeras nasinya...
buat lubang tengah, tambah air (yang ni pun kena pandai agak²) dan tutup nasi...
petik semula button cook...
Wah dah macam cara memasak nasi dalam periuk elektrik pulak...
ok..
Showing posts with label Tips. Show all posts
Showing posts with label Tips. Show all posts
Thursday, 17 April 2014
Thursday, 10 April 2014
Karatnya Air itu...
Assalamualaikum....
Ok catuan air 2 hari ada, 2 hari tak ada...
malam tadi bersungguh basuh semua baju...
hasil 2 hari tak ada air...
alangkah sayu hati....
Dahlah semua t-shirt dibasuh...
termenung ahkak jap...
lagi 2 helai tak nampak sangat...
walaupun ada tepek kuning...
1 lagi lengan panjang...
berkerak sungguh..
nak nangis rasa....
aduhai....
t-shirt ni nak pakai ke sekolah meh...
menggagau tanya kat FB...
ada kata suruh guna Varnish...
ada tu memain lak jawab...
*yang memain tu sebab kawasan dia air sentiasa ada*
tanya kat pengasuh...
dia suruh guna sabun mandi....
dan YESSSSS!!
BERKESAN!!...
cuma kena sental guna tangan je lah yer...
sampai hilang kesan karat....
kalau orang dah biasa basuh tangan...
tak adalah susah sangat....
sonangbaituuuuu...
Ok itu je tips air karat...
huhuhuhuhu!!
Ok catuan air 2 hari ada, 2 hari tak ada...
malam tadi bersungguh basuh semua baju...
hasil 2 hari tak ada air...
alangkah sayu hati....
Dahlah semua t-shirt dibasuh...
termenung ahkak jap...
lagi 2 helai tak nampak sangat...
walaupun ada tepek kuning...
1 lagi lengan panjang...
berkerak sungguh..
nak nangis rasa....
aduhai....
t-shirt ni nak pakai ke sekolah meh...
menggagau tanya kat FB...
ada kata suruh guna Varnish...
ada tu memain lak jawab...
*yang memain tu sebab kawasan dia air sentiasa ada*
tanya kat pengasuh...
dia suruh guna sabun mandi....
dan YESSSSS!!
BERKESAN!!...
cuma kena sental guna tangan je lah yer...
sampai hilang kesan karat....
kalau orang dah biasa basuh tangan...
tak adalah susah sangat....
sonangbaituuuuu...
Ok itu je tips air karat...
huhuhuhuhu!!
Monday, 17 February 2014
Praktis Urut...
Assalamualaikum....
Tips ni...
nanti dah penat buat kerja...
boleh praktik...
Kerja pejabat...
tengok PC...
duduk tak bangun²...
posisi tidur tak betul...
mengundang sakit tengkuk, belakang badan dan sakit kepala...
Tips ni...
nanti dah penat buat kerja...
boleh praktik...
Kerja pejabat...
tengok PC...
duduk tak bangun²...
posisi tidur tak betul...
mengundang sakit tengkuk, belakang badan dan sakit kepala...
Eh rupa²nya cara tepuk² kepala tu...
*bawah kanan gambar*
secara tanpa ilmiah..
betul gak ahkak selalu buat...
hahahaha....
asal rasa kepala bengang je...
tepuk kepala koooo....
tapi kalau mak ahkak nampak tu...
sah kena bahan...
"dah kenapa, ditepuk kepala, kepala buat main"
hahaha...
tapi ni bahan masa kecik² dululah...
dah besar panjang tak adalah dibahannya...
"lantak ekau"..lah kot...
Ok dah jom buat kerjaaaa.....
Tuesday, 11 February 2014
Tips Kurus...
Assalamualaikum....
Ok...
tips bukan daripada ahkak yer...
5 or 6 small meals...
janganlah bantai nasi setiap 5-6 kali makan tu...
memang 'harapan'lah nak kurus....
Pastinya....
less carbo kan kan kan....
habislah tak laku la beras pasni...
Ok...
tips bukan daripada ahkak yer...
*pandai² la klik bagi beso gambo tu ye*
5 or 6 small meals...
janganlah bantai nasi setiap 5-6 kali makan tu...
memang 'harapan'lah nak kurus....
Pastinya....
less carbo kan kan kan....
habislah tak laku la beras pasni...
Lagi Tips Mudah Minum Air Masak....
Wednesday, 27 March 2013
Cuci Usus....
Assalamualaikum....
Hasil ceramah kesihatan yang dah lama ni..
baru ingat nak share info...
tak banyak tapi ada daripada tak ada....
Hasil info dapat daripada ceramah² kesihatan dibawah ini :-
Nama penceramah pun ada dah tu kan...
jadi bukan cakap kosonglah ya...
Cerita berkenaan produk cuci usus atau detox...
yang selalu main telan pil/tablet atau minum kan...
tahu tak?
najis korang yang ada selama 5-10 tahun pun masih melekat kat usus uols!!
tahu kan usus tu berbelit?
tak semua keluar buang....
Jadi ada cara manual yang boleh dikatakan murah juga lah....
selain produk² dipasaran...
ini resepinya ya...
Bahan² :
SEBAB....
ditakuti perut tak tahan...
lagipun dia punya BAU...
#pitam!!
yalah dah puluh tahun punya bahan buangan baru keluar, kan.....
ce bayang?
hokhokhok!!
OK sebab apa guna Yakult?
susu dengan buah tak boleh campur...
Yakult ada campuran perisa buahan tak?
tak ada kan....
itu baru betul bakteria baik...
sebab tu harganya mahal daripada susu kultur yang lain...
yang ada pelbagai perisa buahan....
sebenarnya susu kultur lain yang ada perisa buahan....
ibarat kita minum/makan mayat bakteria..
maknanya bukan bakteria yang baik...
*oh ini promoter Yakult tak berbayar eh*
Jom buat!
Hasil ceramah kesihatan yang dah lama ni..
baru ingat nak share info...
tak banyak tapi ada daripada tak ada....
Hasil info dapat daripada ceramah² kesihatan dibawah ini :-
Nama penceramah pun ada dah tu kan...
jadi bukan cakap kosonglah ya...
Cerita berkenaan produk cuci usus atau detox...
yang selalu main telan pil/tablet atau minum kan...
tahu tak?
najis korang yang ada selama 5-10 tahun pun masih melekat kat usus uols!!
tahu kan usus tu berbelit?
tak semua keluar buang....
Jadi ada cara manual yang boleh dikatakan murah juga lah....
selain produk² dipasaran...
ini resepinya ya...
Bahan² :
- 1-2 botol Yakult
- 15 kiub Nata de Coco
Cara :
- Buang air gula dalam Nata de Coco, basuh dan bersihkan, keringkan dan simpan dalam bekas selama sehari baru mula digunakan (boleh simpan dalam peti sejuk untuk tahan lama)
- Dalam gelas, campurkan Nata de Coco dalam air Yakult.
- Minum (telan Nata de Coco itu eh) dan seeloknya pada waktu pagi dan hari CUTI...
Korang minumlah cara ni sampai bahan buangan tu berwarna cantik...
hehehehe....
bukan gelap dan likat...
pandai² koranglah buat definisi dengan bahan buangan korang sendiri...
katanya ada yang buat sampai seminggu baru cantik hasil buangannya....
Sebab apa hari cuti?
SEBAB....
ditakuti perut tak tahan...
lagipun dia punya BAU...
#pitam!!
yalah dah puluh tahun punya bahan buangan baru keluar, kan.....
ce bayang?
hokhokhok!!
OK sebab apa guna Yakult?
susu dengan buah tak boleh campur...
Yakult ada campuran perisa buahan tak?
tak ada kan....
itu baru betul bakteria baik...
sebab tu harganya mahal daripada susu kultur yang lain...
yang ada pelbagai perisa buahan....
sebenarnya susu kultur lain yang ada perisa buahan....
ibarat kita minum/makan mayat bakteria..
maknanya bukan bakteria yang baik...
*oh ini promoter Yakult tak berbayar eh*
Jom buat!
Wednesday, 13 March 2013
UPDATE : Apakah ini..
Assalamualaikum..
Nak tahu?
Nanti sambung ye..
hik hik hik
Published with Blogger-droid v2.0.10
UPDATE:
Pagi tadi ada talk...
Pagi tadi ada talk...
jadi nak tahan mengantuk..
tu cari gambar dan post ke blog..
sebab tu cerita sekerat jalan...
haha...
tapi memang nak cerita pun...
Tau kan sayur² apa tu...
brokoli dan salad...
eh tak kisahlah sayur apa pun...
motifnya tahan lama dan segar...
Sebelum² dan sebelum²....
*banyak sebelum maksudnya dah lama tapi tak tercerita*
ahkak balut dengan kertas suratkhabar je...
lepas tu basahkan kertas suratkhabar kalau tak dalam peti ais kering...
tapi bila terbaca *tak ingat kat mana*
yang ada cara lain dan kebetulan cara tu senang dapat...
berbanding kertas suratkhabar yang berkarbon tu kan...
maka kita gunakanlah...
Kenal tak apa menatang ni??
Packing susu anak korang...
kalau siapa takda anak kecik dah...
guna packing Milo ke Nescafe ke boleh ajaaaa...
apa² je asalkan jenis packing lutsinar kat dalamnya...
cuma masukkan sayur dalam packing dan simpan...
*macam gambar atas sekali*
sebelum tu basuh dululah...
lagi bagus kalau basuh dengan air filter...
macam brokoli tu kalau korang nak potong² dulu pun bole jee...
tapi ada kata kalau dah potong sebelum masak macam dah tak best...
ikut koranglah kan....
jadi tak perlu nak basahkan kertas suratkhabar tuh sentiasa...
sayur² yang korang simpan segar dan sentiasa lembab...
Satu lagi...
kalau korang jenis yang beli lauk untuk bawak balik rumah....
tak mahu berbau lauk² tu sepanjang perjalanan....
lebih lagi kalau yang naik pengangkutan awam....
mesti segan jugakan...
tetiba bau masak lemak cili api...
tetiba bau asam pedas...
aauuwwww kalau dah aircond berbau juga tau...
kalau dalam kereta ada aircond bau kannnn???
Inilah caranya....
masukkan lauk² yang dah diikat dalam plastik...
baru masukkan dalam packing...
ikat atau stapler la packing tu...
InshaAllah...
tak berbau lauk² tuuuuu beb!!
Monday, 11 March 2013
Kurang Rasa Lapar ketika Masak & Tingkatkan Metabolisme
Assalamualaikum....
Kita²ahkak la kan...
bila lepas masak mesti kenyang...
orang kata "kenyang bau"...
betul tak?
kalau ahkak nak makan kena tunggu lebih kurang 15 minit..
baru boleh makan apa yang dimasak...
sebab masa makan tu...
mesti punyalah cuit sana sini...
cuit tak pe lagi...
tapi ngap masuk mulut...
contoh kalau goreng tempe atau kentang...
ikan goreng pun jadiiiii....
*diam tak diam kadang abis meratah seko lelagi masih panas*
bila dah meratah mesti kenyang la kan...
bukan pasal kenyang bau..kot!!
Sekarang...
nak tukar habit...
Baru Tahu...
Dua tiga hari ni tekak buat hal lagi..
kebetulan ada beli lemon untuk minum²...
sebenarnya terjebak ada order honey lemon kat kedai..
rasa best lak rasa...
tu cuba beli buat kat rumah...
cuma tak letak honey...
air panas dan letak perahan lemon...
laki bini berebut...
rupa²nya boleh tingkatkan metabolisme...
maklumlah kan usia 30-an dah ni...
Kita²
bila lepas masak mesti kenyang...
orang kata "kenyang bau"...
betul tak?
kalau ahkak nak makan kena tunggu lebih kurang 15 minit..
baru boleh makan apa yang dimasak...
sebab masa makan tu...
mesti punyalah cuit sana sini...
cuit tak pe lagi...
tapi ngap masuk mulut...
contoh kalau goreng tempe atau kentang...
ikan goreng pun jadiiiii....
*diam tak diam kadang abis meratah seko lelagi masih panas*
bila dah meratah mesti kenyang la kan...
bukan pasal kenyang bau..kot!!
Sekarang...
nak tukar habit...
Baru Tahu...
Tip 29
Untuk mengurangkan rasa lapar ketika sedang memasak, mulakan dengan sepiring besar salad! -sumber-
Dua tiga hari ni tekak buat hal lagi..
kebetulan ada beli lemon untuk minum²...
sebenarnya terjebak ada order honey lemon kat kedai..
rasa best lak rasa...
tu cuba beli buat kat rumah...
cuma tak letak honey...
air panas dan letak perahan lemon...
laki bini berebut...
rupa²nya boleh tingkatkan metabolisme...
maklumlah kan usia 30-an dah ni...
Tip 43
Minumlah segelas air dengan sedikit perahan lemon untuk membantu meningkatkan metabolisme anda. -sumber-
Banyak tips kat sumber sana...
kebanyakan dah biasa baca atau dengar...
apa yang ahkak highlight kat sini...
amik point yang rasa ahkak belum pernah jumpa je...
korang nak tips lagi silalah jenguk sumber sana yer...
Sunday, 3 March 2013
Mudah Minum Air Masak....
Assalamualaikum....
Mudah kan?
Tapi kan....
kalau 2 gelas tu sekali telan...
rasanya boleh muntah balik...
mungkin boleh cuba cara :-
1 gelas sebelum solat...
1 gelas selepas solat...
Hah ok tak?.....
Selamat berhujung minggu....
Subscribe to:
Posts (Atom)








