Showing posts with label DIY. Show all posts
Showing posts with label DIY. Show all posts

Wednesday, 14 January 2015

Label Nama atas Cotton Tape....

Assalamualaikum & Hai....

Cara² asas buat label boleh tengok SINI ya....

Inilah rupa Cotton Tape...

sumber
Asalnya memang tak terfikir pun nak guna Cotton Tape...
tapi bila kemas² tempat jahitan terjumpa tape nih...
pelik gak sampai 4 gulung ko...
pernah buat apa pulak?
ini mesti projek yang tergendala ni hahahaha!!
agaknya baru kali ni tercapainya...

Begini caranya nak tepek kat Cotton Tape...




1.  Seperti biasa terbalikkan label, susun atas Cotton Tape dan jangan lupa jarakkan label supaya ada tempat untuk gunting dan jahit nanti...lepastu iron atas label....Gunakan kepanasan untuk iron kain cotton...
2.   Bila dah bukak label jadilah deretan nama seperti diatas tu...
3.  Taraaa...label nama yang dah siap digunting....

Ini antara contoh label yang dijahit tangan je...

Belakang seluar tracksuit
Hanger letak kat taska...
Ikut sukalah nak letak kat tuala, beg sekolah, uniform dan lain²...
disebabkan nak cepat dan mesin jahit ada problem...
yang lain² tu buat macam INI jugalah...

Tuala
Spender ponnnnnn!!!!
Ok cuba tengok gambar spender tu...
warna cerah dan gelap...
ini berkaitan dengan kertas yang digunakan...
light based sesuai dengan warna biru cerah tu...
dark based sesuai dengan warna hijau gelap...
bila light based digunakan untuk warna hijau gelap, maka jadilah seperti kat gambar...
tak cantik kan??
haa itulah perbezaannya....

Apapun jangan pandang sempurna sangat label ni...
lama kelamaan akan kelam juga...
dan tiba masanya kena ganti baru...
kalau nak lekat setahun bolehlah spend RM buat embroidery...
tapi harga mahu tawwww lah!!
pada ahkak label nama ni tak pakai lama bertahun²...
tahun depan nak tukar lain...
tak jadilah nak spend sangat buat semua tu....
kita buat under budget je sudah...

Jadi setelah seminggu lebih buat pemerhatian...
nampaknya label atas Cotton Tape lebih tahan lama ya!!...

Sesiapa yang berminat boleh tempah...
black & white, yang bewarna pun boleh aje...
Whatsapp/SMS shj 017.6014541


Thursday, 8 January 2015

Label Nama atas Fabrik T-shirt/Cotton...

Assalamualaikum & Hai....

Label nama ni penting...
kalau hantar anak ke taska...
semua pun kena berlabel...
takut tertukar...
jangan kata ke taska, ke rumah pengasuh pun sama...
tapi disebabkan ke rumah pengasuh jumlahnya tak ramai...
macam pejam mata je lah...
kalau tertukar boleh tanya dan dapat balik...
kalau dah ramai macam kat taska...
dah tak tahu siapa punya...
pening juga cikgu....

Jadi berpusing la kepala dok fikir..
nak buat label cemana...
orang kata pakai marker pen je lah...
memang ok je walaupun ada kata nanti sememeh dakwatnya...
fikir lagi dan bila dah kepala pusing² nak cari kelainan...
maka jadilah DIY label nama ni...

Langkah permulaan buat nama guna Photoscape je...
buat design ikut rasa hati...
lepastu sesiap terbalikkan huruf tu...
dengan cara mirror...
dan save dalam jpg...


Dah save jom Insert Table tepek kat Microsoft word...
bega la nak saiz ikut suka hati nak label besar/kecik...
huruf terbalik tu jadilah camni kat bawah ni bila dah susun...
penuhkanlah kertas A4 tu supaya tak membazir...
boleh dapat dalam 40-60 label nama...
bolehlah tepek sambil lebammm heheheh!!

Gambar ni dah dalam bentuk mirror....
Penting :
kertas Heat Transfer Paper/Iron on Transfer Paper/Tshirt Transfer Paper
kertas ni mahal jugak lah...
tengok harga kat Lazada..
*mahal +_+*
konsep kertas ni macam double layer..
ada 2 jenis kertas tau...
light based untuk backround fabrik cerah....
dark based untuk backround fabrik gelap...
kat atas ni guna light based....
dan print kerta guna Inkjet sahaja...
Laserjet tak boleh nanti sememeh bila kena iron panas....

Dah print bolehlah gunting dan proses seterusnya adalah...


1.  Tulisan dah mirror tapi...
2.  Terbalikkan label sebelum iron....maknanya kita iron sebelah yang kosong...yang bertulis mirror tu kat bawah untuk lekat ke baju.... 
Gunakan kepanasan untuk iron kain cotton...
3.  Taraaa...dah boleh tanggalkan bahagian atas kertas tu....

Tips :
Pastikan kepanasan tu betul² melekat dan tegang masa iron label supaya nanti bila basuh tak ada cacat cela label tu macam kertas renyok, tertanggal, buruk dan sebagainya....pendek kata yang boleh keluar daripada mulut kita "laaa kalau macam ni baik takpayah buat"...heeeee!!!

Ini namanya direct transfer label...
maksudnya terus je tekap kat fabrik...
tak payah guna tape...
tak apa lepas ni entri buat Label Nama atas Cotton Tape pulak!!



Wednesday, 22 October 2014

Goodies untuk Taska...

Assalamualaikum & Hai....

Selamat bercuti sehari semua...
tapi kami cuti panjang termasuk weekend...
moh kita balik kampung!!
yeyyy!!

Ok sambung cerita pasal goodies...
Dadih sudah...
Muffin sukahati buat pun sudah...
satu lagi item letak waffer beli saja...

Perisa campur plastik warna merah dan pink
Item seterusnya semua DIY...
guna barang yang sedia ada...

Plastik isi lauk, katanya.....
Pun bolehhhhhhh......
cuma tak lutsinar lah plastiknya...
pun bolehhhhhhh......
masukkan 3 barang...
bawah sekali dadih...
atasnya mufin...
muffin kat sebelah...
bagi balance...

Sebelum stapler....
Dah stapler......
Simple je kan???
bahan²nya?


Baki kalendar lama tahun 2011...
gunting sikit terbalikkan yang corak amik yang putih...
jadilah...
tak sempat lah nak mendeko tag tu...
kalau ada bajet bolehlah korang menempah tag² yang berwarna tu...
kitorang buat apa yang ada je lah ye...

Ok cukuplah semua 60 pek goodies untuk taska...
ada baki muffin bagi je kat cikgu² tu kan...
itu aje DIY kita kali ni...


Friday, 25 April 2014

DIY Veil Simple & Bajet

Assalamualaikum....

Ini namanya kerja disaat2 akhir....
pulun 'bukak kedai jahit' semalam....
sebab guna baju sendiri, tak sewa....
maka veil kena usaha sendiri....
simple je la kekdahnya....

Beli kain chiffon/net lembut 2 meter....
saiz standard untuk yg panjang....
kalau yang pendek semeter pun dah cukup....
potong ikut bentuk, biasanya belakang bulat....


Atas tu contoh ofismet punya...
disebabkan warna tak sama..
boleh jadi contoh dan diy la kan...
kalau tak boleh je pinjam...

Dah potong ikut bentuk sila jahit tepi....
boleh pilih lace yang disukai...
lace boleh tahan mahal kalau nak vogue tu.....
kitorang pilih yang biasa je...
kalau ada masa lagi boleh jahit manik....
atau beli lace dengan manik sekali tapi harga mahu tahulah ye..
lace beli dalam 5 meter untuk 2 meter kain chiffon/net yang sudah dibentuk...
ngam2 soiiii lebihan seinci dua je...
memang jimat sangat....
jahit keliling tudung....

Siap!!
veil yang sangat simple....
veil bajet namanya.....
nak vogue korang tambah manik dan corak lace yang besar camtu....

Dah lipat baru ingat nak snap gambar......

Tuesday, 19 November 2013

Sentuhan Gubahan Coklat ...

Assalamualaikum....

Mengisi waktu senggang...
yang menghasilkan fulus...
orang kata menggali kebolehan yang ada...
setelah suksess untuk yang ini...
merealisasikan untuk gubahan coklat pula...

Haritu sambil tengok rumah singgah ke Nilai 3...
syurga barang² perkahwinan katakan...
semua beli kat Nilai 3...
kecuali bakul!
hoiii jenuh cari bakul yang bersesuaian....
kat kedai hiasan area rumah juga yang jumpa....
hehehehehehe

Bahan²...
Coklat bersalut sebab nak bawak ke Pahang nuuu..
Ok ...taraaaaa....siapppp!!
Cam comel je....cam lawa jeeeee.....



Thursday, 14 November 2013

Update SNEK birthday...

Assalamualaikum....

Hujan diluar...
sangat lebat...
meh kita tengok gambar...

Update kat entri baru...
pasal SNEK² ni...
sebab tengok banyak pulak gambarnya....
daripada cerita rentetan birthday Mu'adz...

Adehh gambar goodies tak sempat nak snap...
*nantilah tunggu cikgu upload kat FB tapi memang lambatlah*
almaklumlah daripada A-Z memang ahkak sesorang handle...
tukang buat kek, roti puff semua...
tukang packing...
tukang susun...
mula daripada pagi Ahad...
sampai ke pagi Isnin...
rasa macam wanita besi...
ahaks!!

Cupcake pelangi untuk letak kat goodies...
yang lain cuma jajan maruku sepeket...
dengan jeli air...
cuma ada 3 barang je...

Cupcake pelangi in making....

Sosej puff...
Beli nugget dan goreng jekkk
Sardine Puff
Kek Pelangi
Kek tu sebenarnya lebihan buat cupcake...
sebab cupcake tu buat hanya 45 biji je....
40 untuk goodies dan lebih tu habuan Mu'adz la kan....
dapat jugalah sebiji kek...
bagi kat mama pengasuh dia...
berserta pulut kuning dan rendang hati...

Cuma satu je tak sempat buat...
bahan² dah beli...
macam terasa tak lengkap....
kalau tak ada Bubur Merah...
nantilah ada masa buat...
tak apalah dah terlepas pun...
yang penting niat....

Gambo lama link kat sini....
Dan ada cerita hari tu...
disebabkan sangat gembira...
dan terlampau gembira..
nak celebrate birthday kat taska...
lari² ke kereta...
tersungkur dipinggir kali...
mendapatlah seluar koyak kat lutut....


Macam tau² je kan...
nak cuti sekolah...
sekarang ni bertahan je lah...
*mak kamu tak kose nak menjahit dah*
bertukar cuma baju...
seluar tu basuh pakai balik hari lain...
lagipun tahun depan...
tak tahu lagi hala tuju...
masih taska sama...
atau lain...

Ya Allah permudahkanlah urusan kami :)





Friday, 6 July 2012

DIY Langsir

Assalamualaikum....

Apa kena tah..
2-3 hari tersampuk tajuk DIY je..
ye lah nak beli/tempah berfikir 44 kali...
mujur rumah merpati jek...

Semalam tengah fikir nak DIY sarung sofa...
teringat pulak mak bebel masa datang haritu...
"dapur tu nampak bila orang datang, bilanya nak buat langsir"
tiheeeee....
selama ni tak terfikir pun!! hahaha...
mak siap nak belikan kain langsir lagi..
oh mak...terharunya...
tapi tak sempat beli pun...
dan memang tak bagi beli pun kalau betul...
menyusahkan mak je...
itu yang nak menunaikan impian mak ni nanti datang lagi...
takdelah melopong pintu dapur tu...

Dan juga alang² nak letak kat pintu bilik sekali...
sebab kalau ada tetamu..
kalau malam cuaca panas...
bukak aircond dalam bilik...
kami akan bukak pintu bilik tu..
bagi semua tempat sejuk...
ini rumah merpati 2 bilik je ye...
jadi ruang tu agak terhad...

Jadi jenis langsir apa yang sesuai yek??
ahkak google nampak STRING CURTAIN je...
macam ok...
kalau jenis kain berat tebal tu..
macam 'berat' je rumah..
dan mungkin jadi sempit...
kalau cari yang warna cerah...
macam tak pakai langsir je la kan nanti...

cari warna gelap..
sebab dapur ahkak tu terang.. 
pencahayaan daripada tingkap..
atau colorful camnih...
takyah gaduh semua warna ada :p
impi yang simple je...
rumah merpati kan (eh berapa kali cakap daaa)
barang pun banyak (errrrr barang mainan si kecik)

Ok..boleh proceed dah ni...
kene terjah tempat yang patut...
apapun tanya RM dulu ..ahaks...
tapi kalau langsir jenis kain...
zas zas zas jek...
mesin ada...
bantai jelah jahit lurus...
nak zig-zag pun bolehhh....

Ini namanya entri DIY nak raya...
padahal dekat 3 tahun duduk ahkak buat tak tau je kan...
ha ha ha...


Thursday, 5 July 2012

DIY Sarung Sofa I...

Assalamualaikum....

Wah...
mesti teruja baca tajuk kan...
tak tak takkk...
tak buat pun lagi..
berangan je lebih...
sebab godek portable hard disk ni..
ternampak ada save gambar...
tajuk "Buat Sendiri Sarung Sofa"
wahhh kelasssss!!
dari majalah Karangkraf tah tahun bila tah...

Maklumlah sofa dah macam-macam peta yang takde dalam globe pun ada...
hahahahaa....
yolah sofa kain je yang mampo setakat ni..
sofa kulit tu tekebil mata la jap tengok harga...
kulit ok bukan pvc...
pvc tu panasss....
ko tido atas tu kejap je peluh...
ada faham....


Yolah lagipun dulu beli takde si kecik lagi...
bila ada si kecik..
meratap la tumpah segala macam benda...
comotttttt...
takpe takpe...
REDHO je lah..

Jom tengok...



Ok...izinkan ahkak nak berangan...
maklumlah berangan FREE je kan...
ohok ohok ohok!

Tapi macam kene realisasikan je ni..
kalau kat kedai MAHAL gila la woihhhh...
pitam!!


-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...