Friday 10 October 2008

SeLaMaT HaRi LaHiR.....AyahandaKu...

Bapak cerita...
Dia lahir ketika Jepun menguasai Malaya...
Hutan, belukar, pokok getah.. tempat permainan...
Rumah beratapkan rumbia...walaupn tidak sepenuhnya...
Makan ubi kayu, ulam² dah menjadi rutin...
Mandi di sungai..paling tidak pn tadahan air hujan...

Bapak cerita...
Beberapa tahun dia berseorangan..
Bukan adik beradik...
Selain teman² sepernakalan dan sepermainan..
Arwah Nyai keguguran sehingga 2 kelahiran...


Bapak cerita..
Dia tidak berpelajaran tinggi...
Bukan tidak mahu belajar...
Tetapi...kehidupan yg tidak membenarkan dia..
Kalau tidak, masakan budak² di sekolah memanggilnya Cekgu Besar..
Dia mempunyai tokoh...tapi...
Alhamdulillah...dia mempunyai didikan agama yg cukup...tapi lagi..
Atas usahanya sendiri...

Bapak cerita...
Atas takdir kelahiran yang tidak ujud..
Dia seolah di persalahkan...terpinggir...tanpa ilmu...
Bersendirian..sehingga..
Lahirnya 7 darah daging yang lain....
Mereka tidak seperti bapak...
Berjaya...
Bapak hanya mampu bersyukur...
Melihat jauh ke dalam matanya...
Darah dagingnya telah berjaya...cuma...

Bapak cerita...
Usia remajanya....dia berlayar...
Untuk tidak menyusahkan orang tua...
Ke Hong Kong...China...Singapura...sbg buruh kasar...
Dan menetap di Singapura.
Akhirnya ke Johor Bahru sebagai kampung halamannya...
Demi berkorban untuk darah daging...
Cuma...dia tidak mahu apa²..
Bukan untuk di mewah²kan...
Cukup sekadar dihormati & dihargai..

Mak cerita...
Dia bukan menantu & kakak ipar pilihan..
Itupn setelah aku menjadi isteri baru aku tahu..
Usia 63 tahun baru dia menceritakan segalanya...*sedih*

Aku cerita...
Dari Muqaddam hingga ke Al-Quran..
Aku telah di didik olehnya...bukan sesiapa...
Bukan aku sahaja...termasuk anak² jiran...
Suatu waktu dulu..di zaman persekolahan...
Aku pernah berhasrat untuk berhenti drp sekolah agama...
Kerana iri dengan rakan² yang tidak bersekolah petang...
Bapak marah!..leternya...
Kalau tidak ada ilmu...aku ingin jadi apa???..lagi dan lagi....
Sehingga kini..aku msh ingt peristiwa itu...
Alhamdulillah.. Darjah Khas di sekolah agama dpt aku tamatkan..
Walaupun bukan bertitle Ustazah..tapi..
Aku menjadi seorang ORANG....

Aku cerita...
Bila sudah menjadi tanggungjawab suami...
Lebih merasakan...betapa...
Kasih sayang dia tiada tolok bandingnya...
Sama rata kami 4 beradik...
Pengalaman mengajarnya...barangkali...

Aku cerita...
Dia terharu bila aku mengucup pipinya...
Perkara yang tidak pernah aku lakukan..
Ketika aku masih anak dara...malu..tah...
Kini..aku lebih merasakannya....
Aku wajib membahagiakannya..
Selagi nafasku masih ada!!

10.10.1941 ------>10.10.2008...
67 tahun bapak bernafas di muka bumi Allah ini...satu perjalanan hidup yang panjang...Alhamdulillah...masih sihat walaupun kdg² ada juga yg mengganggu kesihatannya....

Al-Fatihah jua untuk arwah Yayi & Nyai yg telah lama pergi. Semoga kalian ditempatkan di kalangan orang² yang solih. Amiiinnnn....

*coretan spontan...

7 comments:

  1. cam sedih la cite ko ni...syukur la ko masih ada bapak...

    aku cerita...
    aku dh xde bapak lagiiii......

    ReplyDelete
  2. Slamat hr lahir bapak,
    :)
    mcm org politik je berbaju batik gtu
    :D

    ReplyDelete
  3. kasih
    bkn 'cam' lg dh..mmg sedeh kn..heh!
    Al-Fatihah utk bapak ko ye...

    nanonano
    timakaseh :)
    heh..tokoh dh de kn..tp x kesampaian..heh!
    tu time mjlis bertandang kita kawen ritu..heh!!

    ReplyDelete
  4. Happy birthday pakcikkkkkkk!! Semoga sentiasa di rahmati dan diberikan kesihatan yg baik. AMIN.

    **wahhh terkagun kejap kak @yue buat entry camni..ada tokoh2 jadi penyajak/sasterawati ni :D

    ReplyDelete
  5. hanie
    "terima kasih nak" *wakil..

    ngeh²..xtau la entry d pagi jumaat yg syahdu lak jdnya..heh!

    ReplyDelete
  6. erk! aku salah masuk blog ke? hehe. syahdu abes n3 nih.

    slmt panjang usia bapa. moga2 diberi kesihatan utk terus melihat anak2 berjaya.

    tahniah krn menjadi bapa yg gigih dn kuat semangat juang. sedikit sebanyak pastinya ayue mewarisinya.. =)

    ReplyDelete
  7. cikgu jawe
    betol la..x sesat jln..sesekali jek heh...

    timakaseh cekgu...moga cekgu pn di pnjang kn umo..

    waris la gk..degelnya..haha

    ReplyDelete

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...