Monday 9 July 2012

Hati yang berkata-kata...

Assalamualaikum....

Ingatkan blog ni terus menyepi hari ini...
sebab takde apa nak diceritakan...
tapi tadi baru je berlaku...
yang boleh merobek hati..
lebih kurang peristiwa seakan sama..
3 tahun lepas..lepas dan lepas...

Masa Zuhur tadi..
ahkak ikut ofismet ke surau...
dia rutin mengepam...
ahkak tengah Pantang...
jadi merehatkan diri je lah...
baring sebelah dia sambil bercerita...
datang seorang Kakak...
tiba² duduk membelakangi ahkak...
sebagai menghormati dia...
ahkak bangun lah..
sambil mulut masih lagi bercerita dengan ofismet....


Tiba² tanpa salam...
"yang ni bila lagi?"
ok..fine...
nak menjawab secara berhemah..
tapi tak mampu...
sebab dada sedang berombak...
DIAM lagi baik..
sambil saja terus bercerita dengan ofismet...
tanpa memandang dia...
ofismet dah terdiam juga mula²..
tapi kami tahu Kakak tu memang mulut dia..
LONGKANG pun jatuh tempat kedua..
^_^

Intonasi dialog dari dalam hati :

Apakan daya kak...
kalau zuriat tu macam cekodok..
senang cerita kan kak...
^_^

Kalau saya macam pasangan lain...
siap plan tahun ni takn ak..
tahun depan proceed...
lepas tu rehat..
plan lagi...
dah semua menjadi...
itu atas kekuasaan Allah kak...
dan saya harap pasangan sebegini...
jangan jadi macam Kakak tu juga....
Allah sedang menguji juga sebenarnya...

Kakak pun anak baru tiga kak...
belum 4, 5 atau 6..
itupun masa yang kedua Kakak dapat lelaki..
dua dah lelaki..
dah mengadu macam²...
bila dapat perempuan..
beriya Kakak cerita...
sakan kan Kakak...
tanpa pedulikan perasaan orang lain...
- pada masatu ada juga ofismet lain belum ada zuriat, malah ada juga baru kematian anak :(

Kakak perasan tak..
bukan saya je diuji dengan zuriat yang lambat..
tapi Kakak juga...
dikurniakan zuriat tapi tak tahu bersyukur...
asyik mencari apa kelemahan orang lain...

Kakak,
saya pernah bercerita dengan suami..
orang itu dah mengandung..
orang ini dah mengandung...
ibu kawan² anak kita pun dah  mengandung...

Kakak tahu apa suami saya kata...
"..kita hanya hamba, kita tak tahu apa RAHSIA ALLAH untuk kita...."
mantopkan kata² suami saya yang pendiam tu...
sebenarnya saya nak cakap secara berhemah macam apa suami saya cakap..
tapi saya tak mampu...
sebab saya perempuan..
mudah sensitif...
tapi Kakak juga perempuan kan???
susah nak kata kalau dah sesama wanita ni...
sebab tu ramai wanita masuk NERAKA...
wallahualam....

Tamat..Intonasi dialog dari dalam hati 

Ahkak dah melalui semua ni...
sebab tu ahkak marah bila ada orang bertanya macam tu..
tak kira untuk ahkak atau kawan² ahkak...
kan lebih baik daripada korang BERTANYA...
korang BERDOA dan MENDOAKAN kawan² korang...
tak pernah...
tak pernah...
tak pernah...
ahkak jumpa orang yang mendoakan...
"...milah, aku doakan ko ye..."
"...insya'Allah, aku doakan dapat baby..."
dan sebagainya...
nak doa pun bukan cara serius..
santai²...dan senyum....
agar hati orang tenang...
bukan BERTANYA...
sebab pertanyaan itu bukan milik kita...
tapi ditujukan kepada siapa?
ALLAH...kunfayakun!!
tak rasa ke macam kau pertikaikan kekuasaan ALLAH?

Jadi tak salah kalau ahkak buat taktau je pertanyaan Kakak tu kan :)

Akhir kata...
cukup kenali ahkak yang begini....




1 comment:

  1. bencikn? nana selalu org tanye tau.. siap ade yg usap2 perut nana lagi.. benci btul.. nak2 plak sepupu2 yg baru kwen, semua dah mengandung.. lg laaa mancik2 kepoci sebok2 tanye.. ingt org xde perasaan agaknye.. benciii!!




    opsss dah jd ruangan kak sri siantan plak dah hahahahah

    ReplyDelete

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...