Wednesday, 28 January 2009

Cerita cuti ...

Seperti dalam perancangan....WanWan dan keluarganya sampai pada hari Jumaat...:wink:Saya tak turun menjemput mereka, adik ipar je yang turun...wahhhhhhhhhhhhhhh....bila mereka beri salam je, saya bukak pintu terus saya tergelak.....selepas salam² semua...saya sambung gelak lagi....

"Mak bawak megi untuk adik ke???" :minimo_20: Tak tahan betul tengok Maggi tu...macam la saya ni tak bagi makan anak perempuan dia selama dok kt umah tuh...haha...dahlah nak boikot Maggi...dah ni dh ada nanti kata membazir lak...kenalah makan juga kan...ha ha ha...

Biasalah orang tua kan kalau datang rumah anak menantu ada je yang di bekalkan dari kampung mesti bawak macam²....penuh dah umah dengan :
  • Ikan kering sepat
  • Ikan pekasam
  • Rebung asli (bukan yang bau hancing tu tau)
  • Beras biasa + beras wangi siam
  • Rempah ratus
  • Tepung²
  • Limau raya cina
  • Acar limau + acar rebung
  • haaaihhhh banyak lagi...
Jadi, bermulalah episod saya menjadi bibik bersilat didapur dengan hidangannya...he he he....sungguh SERONOK + penat...biasalah kan kalau ada tetamu kat umah kita tak kira lah keluarga atau sedara atau kawan²...

Malam tu bagi mereka berehat puas² sebab saya tau esoknya pasti ada istilah 'beraya' ke rumah saudara mara...

Hari Sabtu, kami ke Bangi rumah Pak Anjang....salah seorang adik mak mertua yang sungguh berjaya...rumah baru yang besar, halaman yang besar, kereta yang besar dan mahal...hoho... Tapi tu lah masih tak sama dengan dok kat kampung kan...ihiksss...serba tak kena jadiknya...nak buat 'gila' pun segan...hehehe.... cuba kalau rumah kat kampung, sesuka hati je ke dapur, ke depan, ke belakang, bebual macam petiiiirrrrr....tapi rumah besar macam ni saya tiba² jadi seorang yang statik, bukak mulut pun payah...senyum je lah sampai ke sudah...

Dah alang² ke Bangi, kami terjah ke Nilai....memborong tikar buluh + bingkai tulisan khat Ayat Seribu Dinar dan ALLAH + Muhammad...dan barang² keperluan dapur yang belum ada...ohh dengan cuaca yang panas lit lit....redah jugaaaa.....

Selepas tu gerak pulak ke Shah Alam...ke rumah Mak Long pulak....makan laksa...anak² dia nk mengekor balik rumah saya dan bermalam...silalah wahai sepupu²kuuu....bertambah ummah jadi bertambah la kerja bibik...hehehe....malam tu penuh lah rumah saya dengan kepala masing²...kecccooohhhhhhhhhhh!

Hari Ahad pulak, selepas makan tengahari pukul 2 petang...(itupun kepala dah pusing berfikir nak buat menu apa sebab ikutkan Mak Long nak datang, akhirnya mak mertua saya yang wat menu)...saya dan WanWan bergegas ke tempat perabot nak cari sofa...WanWan bersungguh nak derma sofa kat umah tu...ikutkan bukan lah penting sangat kan...tapi dah dia bersungguh...saya pun ikutkan je lah sambil tersengih dalam hati...:minimo_16:Akhirnya, sofa Cavenci gak sebab sesuai dengan poket WanWan....LEBIU kt WanWan saya....:minimo_30:


Hari Isnin, mereka bersiap untuk pulang ke Perlis...wahhh masa ni saya dah syahdu dah...'hujan' la juga walaupun tahan...:cry:tapi dalam bilik je...depan dorang malu lah saya wooohhhh...selepas mereka balik saya dan adik ipar membalas dendam tido....ahaksss...:minimo_15:


NOTA KAKI:
* Penceritaan yang tiada gambar tau...memang langsung tak sempat...kalau dh bersilat kat dapur, dah hidang nak ambil gambar apanya..tak sempat dah licin makanan he he...gambar jalan² pun tak terfikir....
* OH...saya memang bukan seorang pemblog tegar beserta gambar kan..he he he...

- panas lit lit = panas terik

8 comments:

  1. tapi kan ayue, pemblog tegar je yg ltk kartun dlm entry dia. :))

    bagus le awak ayue. hormat tetamu dgn juadah air tgn awk.. :)

    ReplyDelete
  2. cikgu jawe:
    haha sbb kartun tu comei laa...gerammmm!!

    hehe kata org jawa,bg makan tetamu pg+ptg+mlm tu wajib!!

    saya nk kekalkan smpai ke anak² nanti..dh kawen campo² ni ada sket lain kedua belah pihak...ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  3. penat melayan sedara mara ko 3/4 hari ni yerrrr....takper, semua tu boleh buatkan kita puas dan yg penting mengeratkan silaturrahim antara ko dgn family suami....

    ReplyDelete
  4. RaFFLeSiA MeRaH:
    SERONOK + PUASSSSS...:p

    ReplyDelete
  5. salam ayue

    emm dah byk benar kartunnye... hehehe :)

    > tingin nak g umah ayue... tingin gak nak dilayan mcmtu... dpt mkn mcm mcm huhu

    ReplyDelete
  6. manje:
    salam manje...

    ha klu g kl bitau lah..meh umah leh mkn mkn mkn..he he he..

    kita duk bujang je nih kihkihkih

    ReplyDelete
  7. en_me:
    ha?? diulangi yer...

    "saya memang bukan seorang pemblog tegar..."

    hihihi...

    ReplyDelete

-Nuff-

-Linkwithin-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...